ouderlijk gezag samen en toch niets te zeggen

jantie3721
Topic Starter

ouderlijk gezag samen en toch niets te zeggen

#1 , 13 jan 2014 12:54

hallo.
ik heb een 14 jarige zeer zelfstandig zoon uit een vorige relatie.
mijn zoon woont 60 km ver van bij mij bij zijn moeder.
om de 14 dagen is hij een weekend bij mij en in de vakantie elk de helft.
de vrijdag brengt de moeder hem en de zondag breng ik hem terug.
nu hij al 14 jaar is zei ik hem dat het tijd wordt om met de trein naar zijn moeder te gaan.
ik zou de eerste 2 a 3 keer de reis meedoen met hem om hem dan later alleen te laten reizen.
de moeder is hier volledig tegen en daardoor staat mijn zoon er ook niet voor open.
de moeder blijft altijd herhalen dat ik volgens het contract het "kind" tot aan haar deur moet brengen.
ter info.we hebben wel samen het ouderlijk gezag.
dit weekend is de poging om met de trein te gaan volledig mislopen.
rond het moment dat we gingen vertrekken naar het station geeft de moeder mijn zoon stiekem komen halen.
waarschijnlijk had mijn zoon haar gebeld met het nieuws dat we met de trein gingen komen.
mijn zoon had een briefje geschreven en in zijn kamer gelegd met daarop dat hij niet met de trein wil gaan.
ik en mijn ex praten als 2 jaar niet meer omdat ik 2 jaar geleden tevergeefs geprobeerd heb co-ouderschap te krijgen welke bemoeilijkt geweest is door de verklaring van mijn zoon om alles bij het oude te laten.
moet ik nu echt tot aan zijn 18 jaar iedere keer de verplaatsing van ongeveer 2 uur doen om hem terug thuis te brengen?
op 1 uur tijd en met maar 1 keer overstappen kan mijn zoon in de woonplaats van zijn moeder zijn met de trein.
ik zou al de kosten van de trein zelf betalen.
wat kan ik doen om mijn zoon zo weinig mogelijk af te schrikken maar om hem toch met de trein te laten reizen?
mvg jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 jan 2014 13:14

Wat staat hierover in het vonnis?

jantie3721
Topic Starter

#3 , 13 jan 2014 13:49

in het vonnis staat "de moeder zal het kind naar de vader brengen de vrijdagavond en hij zal hem terugbrengen bij de moeder op zondagavond"

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2014 16:34

Dan zal u dat zo moeten uitvoeren ....OF naar de rechtbank gaan en daar een wijziging vragen.

Opgelet ....het niet uitvoeren van een vonnis zoals overeengekomen is strafbaar.

Als moeder aangifte doet bij politie en zaak gaat naar correctionele rechtbank ( gezien feit strafbaar is) kan u het mogelijk vergeten een wijziging te bekomen.

Mijn ervaring: meerdere vonnissen in die richting en met alle gevolgen van dien.

bambipower

#5 , 13 jan 2014 16:40

U kan hem natuurlijk terugbrengen met de trein, maar u moet meegaan

jantie3721
Topic Starter

#6 , 13 jan 2014 17:06

als ik dan naar de rechtbank trek zal dit dan weer lang aanslepen denk ik.
mijn aanvraag voor co-ouderschap heeft bijna 2 jaar geduurd.
dat is dan 2 jaar met stress leven
het zal dan maar zonder rechtbank worden en blijven rijden met de auto vrees ik.
mocht er nog iemand nog een ander voorstel hebben...alle hulp is welkom

jantie3721
Topic Starter

#7 , 13 jan 2014 17:07

als ik dan naar de rechtbank trek zal dit dan weer lang aanslepen denk ik.
mijn aanvraag voor co-ouderschap heeft bijna 2 jaar geduurd.
dat is dan 2 jaar met stress leven
het zal dan maar zonder rechtbank worden en blijven rijden met de auto vrees ik.
mocht er nog iemand nog een ander voorstel hebben...alle hulp is welkom

Kindenbelang

#8 , 14 jan 2014 15:10

Beste Jan,

Wij maakten idem hetzelfde mee, met dat verschil dat de stiefzoon er geen graten in zag om alleen te reizen met het openbaar vervoer en dat wij reeds jaren het kind haalden en brachten. De moeder wou ook van geen wijziging weten in de vervoersregeling. Totdat het kind 14 jaar was: toen hebben wij een verzoekschrift ingediend bij de Jeugdrechtbank en met al onze argumenten (lange reistijd, gevaarlijk want meer dan 350 km heen en terug in spitstijden, laat thuis, heel duur en op voorwaarde dat wij de eerste keren het kind zouden begeleiden in zijn reis heen en terug) is de Jeugdrechter ons gevolgd in onze argumenten.

Meer nog: de moeder is verplicht bij te dragen voor de helft in de vervoerskosten m.n. aankoop go-pass.

Advies: tracht de zoon ervan te overtuigen dat reizen met de trein echt niet lastig is en probeer uit te leggen dat wanneer hij via de trein reist hij veel vroeger bij jou zal zijn qua uren en jullie bijgevolg deze tijd veel beter kunnen spenderen aan qualitytime dan uren in de file te zitten.

Mocht ik jou zijn dan zou ik zeker een verzoekschrift indien tot aanvraag wijziging vervoersregeling. Goed beargumenteren waarom en ook proberen je zoon te overtuigen. Uiteindelijk wordt de jongere bijna altijd verhoord wat die er van vindt, dit was ook zo bij ons het geval. Het kind staat voorop en als je zoon al aangeeft aan de rechter er geen probleem van te maken dan is de zaak volgens mij geklonken. Zet ook geen druk op je zoon, maar bespreek dit rustig en geef hem de tijd om aan het idee te wennen.

Bij ons zat er 4 maand tussen indienen verzoekschrift en hoorzitting.

Veel succes!

Terug naar “Echtscheiding”