Scheidingsvraag

Snoopy71
Topic Starter

Scheidingsvraag

#1 , 14 jan 2014 10:58

Beste,
Mijn echtgenoot wil dus scheiden omdat hij iemand anders heeft. Nu werd er mij gezegd dat ik recht heb op de helft van zijn spaarrekening die op zijn naam staat. Maar ik zit met het volgende scenario, anderhalfjaar geleden is mijn vader overleden. Mijn ouders hadden een eigen huis. Mijn moeder woont nog steeds in dat huis. Geld van mijn vader was er niet om te verdelen onder de kinderen. Kan mijn echtgenoot ook een deel opeisen van dat huis? Wettelijk gezien is zogezegd de helft van het huis van de kinderen dacht ik.
Bedankt voor jullie antwoord daarop!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 14 jan 2014 11:32

Erfenis is geen gemeenschappelijk geld, dus neen.

Onder welk huwelijksstelsel zijn jullie getrouwd. Daar hangt veel vanaf.

Snoopy71
Topic Starter

#3 , 14 jan 2014 11:36

Wij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen.

Reclame

vandesande

#4 , 02 feb 2014 20:52

Wij zijn ook met gemeenschap van goederen getrouwd ( 2de huwelijk en allebei kinderen) en ik was deze week bij de notaris en hij zegde dat bij gemeenschap van goederen en als de vrouw bijvoorbeeld een erfenis heeft gekregen dat het in de gemeenschap komt , met andere woorden 50/50. De notaris zegde ook dat bijv. bij overlijden van de man (en indien het geld van de vrouw is en ook als de vrouw een app. heeft gekocht op 2 namen) dat de kinderen van haar overleden man recht hebben op de helft van het spaargeld van de vrouw (ook al heeft zij dat geerfd). Ik kreeg het er benauwd van want ik dacht altijd dat een erfenis privé was. Ik moet hierover nogmaals inlichtingen vragen want dit gaat echt te ver of maatregelen treffen want zo geraakt men failliet.

Sirkii

#5 , 02 feb 2014 21:36

Snoopy bedoelt waarschijnlijk dat ze gehuwd zijn volgens het wettelijke stelsel (dus zonder kontrakt). In dit stelsel geldt de gemeenschap van de aanwinsten doch de eigen goederen blijven apart (erfenissen, voorhuwelijks geld als je t kan bewijzen,...)

Je kan trouwen met een huwelijkscontract van algemene gemeenschap. Dit wordt bijna nooit gedaan. In dit stelsel vallen ook erfenissen etc in de gemeenschap. Maw gemeenschap van alle goederen.

Geld op spaarboekje van man: als het geld betreft dat tijdens het huwelijk verdiend werd dan is t van de gemeenschap (ook als m n claimt dat het zelf als extra verdiend is door bv bijklussen). Je moet natuurlijk het bestaan van die rekening en de inhoud kunnen bewijzen. Ook getrouwden onder t wettelijk stelsel kunnen op hun naam een rekening openen: bank moet de partner niet meer informeren.

Snoopy71
Topic Starter

#6 , 03 feb 2014 10:22

Inderdaad wij zijn getrouwd volgens het wettelijk stelsel. Heb me ondertussen ook verder gaan informeren, en hij kan geen aanspraak maken op het deel van het huis van mijn ouders. Gelukkig! Alles wat dus verworven wordt door schenking of erfenis blijft eigendom van degene die het gekregen heeft.

wanton

#7 , 04 feb 2014 14:09

Wij zijn ook met gemeenschap van goederen getrouwd ( 2de huwelijk en allebei kinderen) en ik was deze week bij de notaris en hij zegde dat bij gemeenschap van goederen en als de vrouw bijvoorbeeld een erfenis heeft gekregen dat het in de gemeenschap komt , met andere woorden 50/50. De notaris zegde ook dat bijv. bij overlijden van de man (en indien het geld van de vrouw is en ook als de vrouw een app. heeft gekocht op 2 namen) dat de kinderen van haar overleden man recht hebben op de helft van het spaargeld van de vrouw (ook al heeft zij dat geerfd). Ik kreeg het er benauwd van want ik dacht altijd dat een erfenis privé was. Ik moet hierover nogmaals inlichtingen vragen want dit gaat echt te ver of maatregelen treffen want zo geraakt men failliet.
Vertel toch iets meer over de gezinssituatie. U zegt : allebei tweede huwelijk én kinderen. Hebt u kinderen uit uw eerste huwelijk? Hebt u kinderen uit dit huwelijk? Hoeveel?
Graag iets meer gegevens.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”