onderhoudsbijdrage

kimmie1
Topic Starter

onderhoudsbijdrage

#1 , 14 jan 2014 19:49

Hoi,
Ook een vraagje:
Onderhoudsbijdrage voor dochter (nu 21 jaar) was eind 2012 245 euro.
2013 heeft mijn ex de index niet aangepast en nu ook weer niet.

Ik had een mail naar mijn advocaat gestuurd om te vragen hoeveel de index bedroeg, dit was zijn antwoord:

Mevrouw,

X is u met ingang vanaf januari 2013 een geïndexeerde onderhoudsbijdrage verschuldigd.

Nu de bekendmaking der indexcijfers telkens vertraging oploopt, zal u telkens een aantal maanden met terugwerkende kracht moeten berekenen.

De basisindex van december 2011 bedraagt 117,52, de nieuwe index van december 2012 bedraagt 121,66.

Het geïndexeerde onderhoudsgeld vanaf januari 2013 bedraagt dan ook: 245 x 121,66 : 117,52 = 253,63 euro

Voor januari tot en met september dient X derhalve: 253,63 - 245 = 8,63 x 9 = 77,67 euro bij te betalen.

Vanaf oktober dient X 253,63 euro te betalen.[/i]
[/i][/b][/i][/i][/i]

Ik stuurde dat naar mijn ex door en hij antwoordde met in bijlage de mail van zijn advocaat:

Mijn ex : Na jou mail, met een berekening die mij raar overkwam (basisindex december 2011), heb ik dit dan ook maar nagevraagd bij een raadsheer en die zegt het volgende:

De vrederechter veroordeelt jou tot het betalen van alimentatie ten bedrage van €245 per maand vanaf 1 januari 2012 aan te passen aan de index van de consumptieprijzen telkens op 1 januari.

Alimentatie
Eerst moet de beginreferentiemaand worden bepaald.
De beginreferentiemaand is normaal altijd de maand vóór dat het eerste bedrag betaald wordt.
Als het eerste onderhoudsgeld moet betaald worden in de maand september 2005 dan is de referentiemaand de maand voor het begin van het onderhoudsgeld de maand augustus 2005.
In heel veel vonnissen staat de beginreferentiemaand expliciet vermeld.
De 2e referentiemaand is de maand vóór de beginmaand van het aangepast onderhoudsgeld.
Als in het vonnis staat dat de bedragen jaarlijks worden aangepast in januari, dan is de referentiemaand telkens de maand december er voor.
Als in het vonnis geen maand vermeld staat dan wordt de index normaal aangepast bij de verjaardag van het contract.

Omdat er geen expliciete vermelding is van de beginreferentiemaand wordt dit dus de eerste maand voor dat het eerste bedrag betaald werd, namelijk juni 2012. Van januari tot juni kan jij niet betaald hebben want toen was er nog geen vonnis.

De index van de consumptieprijzen bedraagt in juni 2012: 120.61 (gezondheidsindex = 117.52) en in december 2012: 121.66 (dit is wel de index van de consumptieprijzen, want de gezondheidsindex bedraagt dan 120.00)

Het geïndexeerde onderhoudsgeld vanaf januari 2013 bedraagt dus met juiste index en de correcte referentiemaanden : €245 x (121.66 / 120.61) = €247.12

Jij dient dus nog €247.12 – €245 = €2.12 x 9 = €19.08 bij te betalen.
[/quote][/b][/i]
Mijn ex: In ieder geval heeft uw advocaat ergens de gezondheidsindex gebruikt ipv de consumptieindex.

Deze mail dateert al van enkele maanden terug. Ik weet het nu nog niet...Wie heeft er nu gelijk? En wat is zij zou hij dan eigenlijk moeten betalen

Groetjes, Kimmie1

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2014 18:56

Eens lezen:
Welke index werd bepaald in het vonnis en weke werd in het verleden gebruikt.
http://www.houvast.be/tekst127.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

kimmie1
Topic Starter

#3 , 18 jan 2014 19:41

Dank je wel, ik zal het eens grondig bekijken,

Grtjs!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”