Inschrijven kleuterschool

Veronique1983
Topic Starter

Inschrijven kleuterschool

#1 , 10 apr 2014 15:57

Binnen een paar maanden mag onze dochter naar het kleuterschooltje.

Ik heb haar papa nu al verschillende keren gevraagd om samen te zitten om te bekijken waar we haar het best naar school laten gaan (en om algemeen wat over de opvoeding van onze dochter te spreken). Ik heb mails gestuurd, sms'jes gestuurd, geschreven in ons heen- en weer boek. Maar er komt maar geen reactie.

Mag ik haar in mijn eentje ook inschrijven in een school?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2014 16:06

Stuur hem een AS met de mededeling dat als je voor XXXXX geen akkoord met hem hebt, jij haar zelf zal inschrijven op de school naar uw keuze.

duma

#3 , 10 apr 2014 16:20

Ik zou dat dreigement achterwege laten, aangezien ouders samen dienen te belissen en indien zij er samen niet uitkomen enkel de jeugdrechter bevoegd is.
Moest het voor de rechtbank komen ooit, zal die met zo'n dreigement niet kunnen lachen.
Tegelijkertijd zal dat er niet voor zorgen dat de relatie met papa er beter op wordt. Hoe slecht ze ook zou moge zijn op deze moment, je moet nooit gaan voor een slechtere, in het belang van jullie kind)

Ik zou dus gewoon een AS sturen, met daarin de melding dat u hem op volgende data x en x en x gemaild hebt, op data x en x en x gesmst heeft en u al meermaals de vraag gesteld heeft via het heen-en-weerboekje (kopieer dat even voor uzelf) met de vraag om een keer samen te zitten over de inschrijving van jullie dochter in een kleuterschool. Dat de inschrijving dringend begint te worden en u graag samen met uw ex zou bekijken welke school het beste aansluit bij jullie ideeën als ouders en het dus het beste lijke om een keer samen te zitten en te bespreken. In het belang van X doet u dat uiteraard graag liefst op een constructieve manier. U stelt een paar data voor en een plaats (bij u thuis, bij hem, op een neutrale plaats (gezellig cafeetje; dat doen mijn man en zijn ex meestal) en vraagt of hij u binnen de x (10?) dagen kan laten weten wat hem het beste past. U vraag hem indien geen van deze data hem passen minstens 3 voorstellen te doen met ten laatste datum x. Dit uiteraard allemaal in het belang van een goede verstandghouding tussen de ouders van X, wat X alleen maar ten goede kan komen.

Als hij DAN nog niet reageert, ga je maar voor het dreigement, maar dan kan je ten alle tijden aantonen dat JIJ alles geprobeerd hebt om samen als ouders deze belangrije ebeslissing in het leven van jullie kind samen te maken.

Reclame

ThinkPink12

#4 , 10 apr 2014 18:46

de school mag het kind zelfs niet inschrijven als een van de ouders niet akkoord is

katje2560

#5 , 10 apr 2014 18:53

Is dat zo?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT1-U06 met Tapatalk 4

katje2560

#6 , 10 apr 2014 18:54

Mijn dochter is ingeschreven op school zonder dat ik er iets over weet nochtans hebben we samen gezamenlijke zeggenschap over de kindjes

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT1-U06 met Tapatalk 4

Franciscus

#7 , 10 apr 2014 21:34

Waar staat dat ... school kan perfect inschrijven.
Of denkt u dat steeds beide ouders meegaan om een kind in te schrijven?

duma

#8 , 11 apr 2014 07:55

De school mag ervan uitgaan dat beide ouders akkoord zijn met een inschrijving, want zoals Fransicus zegt: niet altijd gaan beide ouders mee.

Echter, zodra de school weet heeft van een problematische situatie en kan vermoeden dat de andere ouder niet akkoord gaat, mogen zij het kind niet inschrijven.
Dat kan door het gedrag van de inschrijvende ouder, dat kan door een schrijven van de andere ouder die expliciet vermeld dat het kind niet ingeschreven mag worden zonder zijn aanwezigheid/goedkeuring. Het is dan de plicht van de school om een akkoord van beide ouders te vragen OF een vonnis waarin staat welke school er gekozen wordt.

Mag zij dus haar kind inschrijven, zonder overleg met de vader? Neen, dat mag zij niet.
Zou zij dat kunnen? Ja, als de vader ondertussen geen actie heeft ondernomen en ze zelf zwijgt over het feit dat de vader van niets weet.
Kan de vader daarna naar de rechtbank trekken? Ja, dat kan hij, want hij werd niet gehoord in een beslissing die gezamenlijk genomen moest worden.
Zal de rechtbank de schoolkeuze veranderen? Dat hangt van een aantal factoren af. Meestal niet, maar zeg nooit nooit.

Best dus eerst nog eens proberen via een AS zodat je jezelf indekt.

Franciscus

#9 , 11 apr 2014 13:59

Doen zoals DUMA heeft geschreven u dient zich in te dekken zodat men u niets kan verwijten.
Want andere partij kan ook aanhalen dat u weigert uw kind naar de kleuterschool te sturen.

Terug naar “Echtscheiding”