volmachten rekening minderjarigen

daan879
Topic Starter

volmachten rekening minderjarigen

#1 , 11 apr 2014 22:12

hallo,
ik heb een vraagje ik ben zelf 16jaar en wordt binnenkort 17.
ik ben vandaag in een plaatselijk bankkantoor geweest om een rekening te openen
op mijn naam we hebben daar gevraagd of mijn vader aan mijn geld kan,
aangezien mijn ouders gescheiden zijn en ik niet meer bij mijn vader kom wil ik niet dat hij aan mij geld kan,
dus daar zijden ze mij dat als ik hem geen volmacht toeken dat hij ook niet aan mijn geld kan.
nu is mijn vraag of dit echt juist is, ben er niet zo zeker van aangezien dat het een klein kantoortje is een een boerengat van een gemeente.
is dit nu juist of niet ???

alvast bedankt :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 apr 2014 07:58

“Art. 376 Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen, beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...Oefenen de ouders het gezag over de persoon van het kind niet gezamenlijk uit, dan heeft alleen de ouder die dat gezag uitoefent, het recht om de goederen van het kind te beheren...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Beheren’ houdt niet in dat zij ‘aan uw geld kunnen‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis

#3 , 13 apr 2014 09:15

repelsteel, zoals demoor zegt: ouders mogen/kunnen zomaar geen geld afhalen van de bankrekeningen van hun kinderen.
Dus Daan: de bank heeft gelijk: als jij een rekening opent, kunnen je ouders wel de rekening bekijken. Maar zonder een volmacht van jouw kant, kunnen ze er géén geld van af halen.
Ik vermoed dat je gedomicilieerd bent bij je moeder. Dan krijgt je vader zelfs geen bericht van het feit dat je de rekening opende, maar wel je moeder. Laat haar tekenen voor goedkeuring. Dat volstaat voor de bank. en als je moeder af en toe een sommetje wil storten: vraag haar dat ze daarbij telkens vermeld: zakgeld X maand.
Opgelost.

Reclame

wanton

#4 , 13 apr 2014 12:24

@ daan : zijden ze dat of zeiden ze dat?

Vanaf 16 jaar kunnen jongeren mits bepaalde beperkende voorwaarden zelf en alleen een zichtrekening openen. Zolang ze geen volmacht geven , kan iemand anders niet aan hun geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”