Vriendin verlaat het huis maar wil adres niet veranderen

stiefadoptiekind
Topic Starter

Vriendin verlaat het huis maar wil adres niet veranderen

#1 , 02 jun 2014 14:23

Wat kan mijn zoon doen ?
De vriendin van mijn zoon woont op zijn adres (huurwoning, contract enkel op zijn naam)
Ze heeft het huis nu verlaten en weigert haar adres te veranderen.
Ze hebben geen samenlevingscontract.

Wat kan mijn zoon waardoor ze niet meer bij hem gedomicilieerd staat ?

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 jun 2014 14:32

Laten vaststellen door wijkagent (meteen nieuwe woonplaats doorgeven), die dan de procedure ambtelijke schrapping dient te starten.

duma

#3 , 02 jun 2014 14:52

En snel ook, want zolang zij daar gedomcilieerd is, mag zij daar binnen.
En zoals Turaki zegt: ook het nieuwe adres doorgeven, dan gaat het sneller.

Reclame

giserke

#4 , 02 jun 2014 14:58

Inderdaad zeer snel doorgeven aan de wijkagent en sloten veranderen.
En met snel bedoel ik, niet morgen of vanavond, maar nu bellen.
De enige reden waarom ze dit zou willen doen is voor onwettelijke praktijken.

duma

#5 , 02 jun 2014 15:05

Sloten veranderen heeft geen enkel nut.
Zolang zij daar gedomcilieerd is mag zij daar binnen, mag zij zelf de sloten veranderen, de slotenmaker laten komen, spullen ophalen, de raam roos verven ....
Bijkomend: als zij schulden heeft, komen ze aankloppen waar haar domicilie staat, niét waar ze effectief verblijft en haar spullen staan.
Zij heeft nog steeds evenveel woon-rechten als de zoon van TS.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jun 2014 15:35

Aangifte doen bij gemeente dat vriendin daar niet meer woont. Dat haar huidig adres ook ONBEKEND is.
Mocht u haar nieuw adres weten dan wordt de procedure van schrapping niet toegepast maar wordt eerst nagekeken of betrokkene daar effectief woont ... dan onderzoek kan maanden duren dus geen adres doorgeven.
Pas nadat schrapping in orde is deze procedure kan reeds tot 6 maanden duren haar nieuw adres doorgeven mocht u enig idee hebben.
Kwartierinspecteur start de procedure van voorstel ambtelijke schrapping en zal komen vaststellen dat ex geen belangen meer heeft op dat adres.
Na enkele controles wordt het voorstel naar gemeente overgemaakt. Na enkele maanden zal gemeente een tweede controleronde vragen maar ondertussen staat ex wel als voorstel AACB in rijksregister.
Al haar brieven worden - bestemmeling adres onbekend teruggestuurd aan afzender.

remco

#7 , 02 jun 2014 18:58

Ik was wetelijk samenwonend met mijn ex en we hadden een huis gekocht samen, maar onze relatie liep ten einde. Ze ging van mij weg, ze kwam niet meer naar huis slapen, maar ze ging bij haar ouders slapen. Ik had haar meerdere keren gevraagd om naar het stadhuis te gaan om het wetelijk samenwonen te schrappen en ook haar domicilie te laten veranderen, maar ze had geen tijd: een nieuw vriendje en niet 100% zeker van haar beslissing zeker? Ik heb ze toch buiten gekregen via het stadshuis met een deurwaarder, kostprijs +- 135 euro. In nog geen week was alles geregeld, mijn ex mocht niet meer binnen, sloten veranderd. Misschien ook eens informeren of dat in uw geval ook van toepassing kan zijn?

Franciscus

#8 , 07 jun 2014 18:16

Raar, ik wist niet dat een DW die bevoegdheid had.
Wat een DW kan doen is een vaststelling dat ze daar niet is. Maar ze kan op vakantie zijn.
In de regelgeving inzake bevolking staat zeer duidelijk dat gemeente de controle doet op inbreuken bevolking. Ze laat dat meestal uitvoeren door de politie.
Procedure is boven uitgelegd dus in nog geen week ... denk het niet.
Op er moet een vonnis zijn geweest van vb de vrederechter dringende maatregelen maar dan nog zit men aan een drietal weken VOOR de zitting.

Van het ogenblik dat kwartierinspecteur de nodige vaststellingen heeft gedaan is er een Voorstel voor Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit of afgekort AACB
(mijn heel bescheiden mening).

duma

#9 , 11 jun 2014 14:59

remco bedoelt waarschijnlijk dat hij eenzijdig het wettelijk samenwonen heeft stopgezet en als ik mij niet vergis gebeurt dat wél met een deruwaarder.

Franciscus

#10 , 11 jun 2014 17:27

Maar DAT veranderd niets aan de procedure AACB en domicilie.

Natuurlijk als ex ondertussen ook haar adres wijzigt zoals de wet het voorschrijft binnen de 8 dagen in de gemeente en binnen de 15 dagen buiten een gemeente is het natuurlijk correct.

duma

#11 , 12 jun 2014 10:16

Neen, inderdaad, dat zijn twee verschillende dingen.

DUS: Doorgeven aan wijkagent!

Zon123

#12 , 27 jun 2014 14:22

Hallo,

Wat als ze samen de lening nog afbetalen en 1 van beide partners woont op een ander adres?

duma

#13 , 27 jun 2014 14:45

Best een eigen topic beginnen. Een topic kapen is onbeleefd en dan weet je ommenduur niet meer wie op wie antwoordt.

Franciscus

#14 , 27 jun 2014 15:21

Kleine aanvulling ..en verbetering.
Dit op @remco.... dat was een wettelijk contractueel samenwonen waarbij één partij weigerde het contract op te zeggen bij de gemeente en in DAT geval komt inderdaad een DW tussen gezien er een contractuele overeenkomst is en dus puur burgerrechtelijk moet vastgesteld worden.

Voor de rest blijft mijn antwoord natuurlijk van toepassing.

Zon123

#15 , 28 jun 2014 10:31

@duma,

Was niet de bedoeling, maar lijtk me een belangrijk gegeven in deze vraag, aangezien iedereen de raad geeft om dit aan te geven. Maar indien er een lening loopt en beide betalen nog, liggen de zaken anders denk ik. Wou gewoon een extra dimensie aan de originele vraag kopppelen aangezien er niets van vermeld is.

Terug naar “Echtscheiding”