Alimentatie en partneralimentatie: Invloed op nettoloon

calus
Topic Starter

Alimentatie en partneralimentatie: Invloed op nettoloon

#1 , 05 jun 2014 11:36

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken in het forum en andere plaatsen maar vind geen duidelijk antwoord op mijn vraag. De situatie is als volgt:

- Ik wil scheiden van mijn vrouw na +10 jaar huwelijk.
- Vrouw en kinderen (2) hebben gedurende de gehele duur van het huwelijk ten laste gestaan van mij.
- Vrouw heeft bijgevolg geen inkomen
- Er loopt een hypotheek
- Netto-inkomen van +-3000€ (exclusief kindergeld), Bruto +-5030€
- We willen alles onderling regelen, zonder rechtzaak.

Ik weet dat ik onderhoudplicht heb ten opzichte van mijn vrouw. Mijn vrouw wou initieel het onderste uit de kan qua hoederecht, maar daar kunnen we gelukkig nu nog over praten, dus ik ga er voor de berekening van uit dat er 50/50 verdeling is van de kinderen. Ik weet dat de regel is dat ik 1/3 van mijn netto inkomen moet afstaan aan haar en +- 10% van mijn netto-inkomen aan iedere kind.

Nu is mijn vraag of mijn netto-loon hetzelfde blijft ook al woont ze niet meer bij mij binnenkort. Ik weet dat partneralimentatie voor 80% afgetrokken kan worden, maar is dit pas bij het opgeven van de belastingen of gebeurt dit bij de loonafrekening? In geval van een feitelijke scheiding, kan mijn vrouw dan ten laste blijven staan of vervalt dat belastingsvoordeel en heb ik een kleiner nettoloon?

Ik probeer dus in te schatten welk budget ik heb, zodat ik haar een eerlijk voorstel kan doen. Als mijn nettoloon fel naar beneden gaat, en ik baseer mij op het loon wat ik nu heb, doe ik mezelf heel wat aan. Zeker gezien het feit dat dat onomkeerbaar is eens je een bepaald bedrag betaald hebt als ik het goed begrepen heb.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#2 , 10 jun 2014 22:00

Je vrouw is niet meer ten laste (na het jaar van feitelijke scheiding) en ook de kinderen zullen niet meer ten laste zijn.
Dus je netto loon daalt naar iets van een 2600 (schatting).
De aftrek van alimentatie gebeurt pas bij de opgave van belastingen.
Elke situatie is anders, dus het is moeilijk om hier een standaard oplossing voor de formulieren. Waarom zou je vrouw niet kunnen werken ? Zelfs met weinig diploma of ervaring moet het toch mogelijk zijn om 1500 euro te verdienen.

De bovengrens voor persoonlijk onderhoudsgeld is dus iets van een 850 euro voor een periode van 10 jaar en 520 euro voor onderhoudsgeld voor de kinderen, maar dit is wel zeer ruim.

Voor het onderhoudsgeld van de kinderen hangt het af van de verblijfsregeling en wie de kosten betaald. Denk aan kledij, school, etc. Voor onverwachtse kosten kan je best ook een verdeelsleutel bepalen (bv 2/3 gedragen door man). De methode van de gezinsbond kan je al een idee geven.

Voor persoonlijk onderhoudsgeld zou ik niet hoger gaan dan de helft van het verschil in netto inkomen verminderd met het onderhoudsgeld voor de kinderen.

Stel je hebt een netto inkomen van 2600, je vrouw een verdienvermogen van 1600 euro, je betaalt 300 euro voor de kinderen, dan kan je nog 200 euro voorzien voor persoonlijk.

Eventueel kan je in het begin het persoonlijk onderhoudsgeld hoger zetten (omdat ze dan nog geen job heeft) en dan de termijn inkorten tot bv 5 jaar.

Let wel dat je het persoonlijk onderhoudsgeld moeilijk kan aanpassen in een EOT. Dus als zij (of jij) promotie krijgt, een nieuwe relatie, enz is het moeilijk aan te passen. Bij een EOO is dit makkelijker (maar wel duurder) via de rechtbank.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”