Hallo allemaal,
mijn ex-vrouw en ik besloten vorig jaar oktober om te scheiden na overspel van haar.
Wij hebben een EOT opgesteld waarin staat dat ik de woonst zou verlaten en drie maanden de tij zou krijgen om een nieuwe woonst te vinden aangepast aan mijn noden(ik ben invalide).
Zij zou dan het huurcontract van haar huidige woning op haar naam zetten en alle nadelen hiervan ter hare laste nemen.
Ik ben verhuisd op 4 januari van dit jaar en heb op 10 december het immo-kantoor gevraagd om mijn naam te schrappen in het huurcontract conform de overeenkomst tussen mijn ex en mezelf.
Nu bleek dat dat niet ging omdat haar inkomsten te laag zijn maar de dag dat ik verhuisde is haar nieuwe partner meteen ingehuisd.
Blijkbaar verdienen ze onderling niet genoeg om het contract over te nemen maar mijn ex zei dat alles in orde kwam en dat ze enkel nog enkele papieren in orde moest brengen.
Vermits wij op die moment in goede verstandhouding leefden ging ik uit van haar eerlijkheid hieromtrend.
Nu vroeg ik begin mei hier nog eens achter en plots begon ze lastig te worden hierover en bleek dit nog steeds niet geregeld te zijn. De 12de mei moesten we voor onze eerste keer gaan tekenen op de rechtbank van eerste aanleg voor onze echtscheiding en hierin staat dus duidelijk vermeld dat zij alle verantwoordelijkheid draagt voor het pand.
Twee dagen later kreeg ik een brief van het bewuste immo-kantoor dat ik de huur van 600€ dringend moest doorstorten want mijn ex had blijkbaar de huur niet betaald. Ik heb haar meteen gecontacteerd en ze had dit net in orde gebracht maar ik was verschoten van de gevolgen die dit blijkbaar kon hebben voor mij.
Ik heb meteen contact opgenomen met het immo-kantoor en ik kan mijn naam dus niet uit de verbintenis halen omdat zij te weinig verdiend samen met haar nieuwe partner die dus wel gezellig in dat pand woont.
Nu heb ik ze opnieuw aangemaand om de papieren binnen te brengen met de juiste inkomens maar blijkbaar blijven hun verdiensten te laag.
Heeft er iemand advies hoe ik uit dit contract kan raken? Ik ben degene die is moeten vertrekken ondanks haar vreemdgaan in ons huwelijk en nu moet ik plots een hele hoop extra gevolgen dragen hiervan ondanks wat er in onze EOT staat want daar hecht het immo-kantoor geen belang aan. En blijkbaar kan ik niet éénzijdig het contract opzeggen zonder haar handtekening.
Een verzoening via de vrederechter is me geadviseerd via de politie maar vermits haar inkomsten te laag liggen gaat dit ook geen soelaas brengen. Ze is momenteel ook nog eens zwanger en probeert me nu met het schuldgevoel op te zadelen dat ik een zwangere vrouw uit haar huis wil zetten, terwijl ze er wel bij vermeld dat ze volgende maand waarschijnlijk niet meer de huur kan opbrengen.
Ik zoek dus dringend hulp en advies wat ik hier kan tegen doen op zéér korte termijn. Kan ik bv een kortgeding aanspannen of wat is de beste weg voor mij om haar aan haar verplichtingen te houden?
Graag hoor ik van jullie.
Groetjes
Davy