DAVO

patje161265
Topic Starter

DAVO

#1 , 16 jun 2014 23:16

Kan Davo bepalen wat je gezinssituatie is om uitkeringen te trekken? Bijv voor de RVA ben je gezinshoofd omdat je vrouw en kind hebt maar omdat je wegens ongelukkige omstandigheden bij je moeder met je vrouw en kind tijdelijk verblijft tot je iets anders gevonden hebt, kan Davo zeggen neen jij wonnt bij jemoeder dus jij bent geen gezinshoofd zodat Davo ervoor kan zorgen dat je als gehuwd man met vrouw en kind minder uitkering krijgt nl ipv het leefloon 1089,92 euro voor gezinshoofd het leefloon van alleenstaande ten bedrage van 817 euro.
Dank u voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 17 jun 2014 00:05

Bij de RVA ben je geen gezinshoofd omdat je vrouw en kinderen hebt. Je bent gezinshoofd bij de RVA als je vrouw geen inkomsten heeft (dus geen uitkering of loon). Kinderen speelt geen rol.
Als je vrouw inkomsten heeft ben je voor de RVA samenwonende en krijg je dus een veel lagere uitkering dan die van gezinshoofd.
Niet echt een antwoord...ik weet het..maar wou die bewering toch recht zetten...

patje161265
Topic Starter

#3 , 19 jun 2014 10:01

Neen inderdaad niet echt een antwoord op mijn vraag.

Wat je zei wist ik wel, en dat is ook de situatie waarover ik het heb maar heb het vergeten neer te typen. De situatie is dus gehuwd met een vrouw die geen uitkering noch loon heeft enkel het kinderbijslag maar daarmee mag geen rekening gehouden worden omdat kinderbijslag niet een uitkering noch loon is.

Ik hoop dat ik nu wel een antwoord op mijn vraag krijg waarvoor dank

Greetz

Reclame

alicem

#4 , 19 jun 2014 11:51

DAVO heeft toegang tot de gegevens van zowel de persoonlijk situatie, als uitkeringen en lonen.
DAVO bepaalt geen onderhoudsgelden. Het zorgt ervoor dat onderhoudsgelden worden betaald.
Om onderhoudsgelden te kunnen terugvorderen zal DAVO een onderzoek verrichten naar solvabiliteit van de onderhoudsplichtige. In het kader daarvan kan DAVO de gegevens opvragen bij RVA.
Ik zie niet hoe een onderzoek van solvabiliteit enige invloed kan hebben op de ontvangen uitkering.
Wel kan DAVO een afbetalingsschema opstellen op basis van de ontvangen uitkering en de gezinssituatie. Praktisch: als je terug bij de ouders woont, heb je minder onkosten, en kan je maandelijks meer afbetalingen aan je schuld voor onderhoudsgelden.

Terug naar “Echtscheiding”