alimentatie indien meerderjarig kind naar buitenland vertrek

sanic
Topic Starter

alimentatie indien meerderjarig kind naar buitenland vertrek

#1 , 28 sep 2014 12:38

na de scheiding willen mijn kinderen met mij geen contact meer. Enkel mijn centen zijn nog welkom.
Mijn meerderjarige zoon vertrekt nu naar het buitenland om er zich te vestigen als zelfstandige. Ben ik aan mijn ex nog alimentatie verschuldigd ?
In de scheidingsakte (EOT) staat er dat dit moet totdat hij een volwaardig inkomen heeft of tot max tot 25jaar. Maar hoe kan ik bewijzen dat hij een volwaardig inkomen heeft (als hij in het buite land zit)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 29 sep 2014 11:23

Als u vermoedt dat hij een inkomen heeft, schrijft u uw ex een aangetekend schrijven waarin u vraagt om een bewijs van inschrijving in een school of een bewijs dat hij is ingeschreven als werkzoekende bij de VAB en momenteel nog in zijn wachttijd zit. Dat u in het geval dat uw zoon niet meer studeert, zich niet meer in de wachttijd bevindt of werkt, niet meer verplicht bent alimentatie te betalen. Dat u vermoedt dat dit het geval is.- en u de betalingen dan ook zal staken tot u een bewijs dat het tegendeel stelt in uw bezit hebt. Dat u de alimentatie op een aparte rekening zet en u dit zal doorstorten zodra u een bewijs ontvangen heeft.

j.demoor

#3 , 30 sep 2014 11:48

“Art.203. § 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn meerderjarige zoon vertrekt nu naar het buitenland om er zich te vestigen als zelfstandige.’

Ik leid hieruit af dat de opleiding van uw meerderjarige zoon wel voltooid en hij zich dus niet beroepen kan op voornoemd art.203 om onderhoudsgeld te ontvangen.

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn WEDERKERIG.”(Burgerlijk Wetboek).

Deel uw meerderjarige zoon aangetekend mee dat u de betaling van onderhoudsgeld voor hem opschort tot hij u het bewijs levert dat hij behoeftig is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”