2de verschijning EOT

sisi987
Topic Starter

2de verschijning EOT

#1 , 05 okt 2014 11:58

Beste,

Binnenkort moeten ik en mijn ex voor de 2de keer gaan tekenen op de rechtbank voor de EOT, nu heb ik begrepen dat je persoonlijk niet aanwezig moet zijn op de 2de verschijning en dat de advocaat mij kan vertegenwoordigen.

Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik een volmacht opmaken en ondertekenen, of is het genoeg dat de advocaat in mijn plaats handtekend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2014 12:42

Gerechtelijk Wetboek

Art. 1289

§ 1
Wanneer de echtgenoten al meer dan zes maanden gescheiden leven op de dag van de neerlegging van het verzoekschrift, en de in § 3 bepaalde persoonlijke verschijning niet wordt bevolen, verloopt de procedure schriftelijk. 4[...]
§ 2
Wanneer de echtgenoten niet langer dan zes maanden gescheiden leven op de dag van de neerlegging van het verzoekschrift, worden zij geacht binnen een maand te rekenen van de datum van deze neerlegging gezamenlijk en persoonlijk te verschijnen voor de familierechtbank. Zij geven de rechtbank hun wil te kennen.
§ 3
De persoonlijke verschijning van partijen kan steeds worden bevolen door de rechtbank, ongeacht de duur van de scheiding van de echtgenoten, hetzij ambtshalve, hetzij op vraag van de procureur des Konings of van een van de partijen. In dit geval, worden de echtgenoten geacht binnen een maand te rekenen van de neerlegging van het verzoekschrift gezamenlijk en persoonlijk te verschijnen voor de familierechtbank. Ze geven de rechtbank hun wil te kennen.
§ 4
In de in §§ 2 en 3 bedoelde gevallen kan de rechtbank in uitzonderlijke omstandigheden de echtgenoten machtigen zich te laten vertegenwoordigen door een advocaat of door een notaris.

Ik lees dat de vertegenwoordiging door een advocaat slechts mogelijk is in uitzonderlijke omstandigheden.

sisi987
Topic Starter

#3 , 05 okt 2014 13:03

DOELGROEPEN

accountants

arbiters experten

auteurs van juridische werken

bemiddelaars

boekhouders

confraters

detectives

financiële instellingen

fiscalisten

gerechtsdeurwaarders

juridische uitgeverijen

kunstenaars

magistraten

medische sector

notariaat

ondernemingen

overheden

particulieren

pers

psychologen

rechtbanken

slachtoffers

studenten

vastgoedmakelaars

vermogensplanners

verzekeringsmaatschappijen

verzekeringsmakelaars

welzijnssector

werkgevers

werknemers

NETWERKEN

overige netwerken ...

BLOG

Elfri.be blog

FEEDBACK

Geef uw mening over de nieuwe website in deze korte enquete.

Blijf toegang houden tot deze informatie

RSS FEEDS

Schijf in op onze RSS feeds.

ONZE SITES

ARCHIEF.ELFRI.BEELFRI.BIZELFRI.CO.UKELFRI.ORGELFRI.USWIKILAW

MOBIELEVERSIE

Nieuw elfri.be op iPad 
Uw wetboeken op uw smartphone of iPad

download alle wetboeken naar uw iPäd of iPhone in iBooks. Zo heeft u steeds alle wetboeken in handbereik. klik hiertoe op deze link

U kan ook onze website lezen in vereenvoudigde versie op iPad of iPhone dan wel op andere mobiele toestellen via m.elfri.be

-A+A

Home

ECHTSCHEIDING DOOR ONDERLINGE TOESTEMMING (EOT) IN DE NIEUWE ECHTSCHEIDINGSWET

wo, 15/07/2009 - 15:15door admin

Printervriendelijke versieVerstuur naar een vriend

Bekijk de versie van deze pagina op de vorige site

varianten:

• De EOT na feitelijke scheiding van meer dan 6
maand -> 1 verschijning.

• De EOT zonder voorafgaandelijke feitelijke scheiding van
meer dan 6 maand -> 2 verschijningen

inwerkingtreding:
1 september 2007

model overeenkomst EOT

Wenst u eente ontvangen
inzake een modelovereenkomst voorafgaande overeenkomst EOT dan kan u dit door een mail te
sturen naarelfri@elfri.be met
vermelding van "voor ontvangst model W20" Er zal u
dan een voorafgaande storting van 50 euro in rekening gebracht
worden.

krachtlijnen van de nieuwe EOT regeling:

• de minimumleeftijd van 20 jaar wordt afgeschaft

• de minimumduur van het huwelijk, op dit ogenblik twee jaar, wordt afgeschaft;

• de huwelijkspartners worden vrijgesteld van de tweede verschijning, , wanneer zij aantonen dat ze op het ogenblik waarop de vordering tot echtscheiding wordt ingediend al meer dan 6 maanden feitelijk gescheiden zijn.
(art. 1291bis Ger. W. nieuw);

• indien er een  EOT noodzakelijk is, dan kunnen de echtgenoten zich op deze tweede verschijning door een advocaat of een notaris (art. 1294 Ger. W. nieuw);

Reclame

sisi987
Topic Starter

#4 , 05 okt 2014 13:07

• indien er een  EOT noodzakelijk is, dan kunnen de echtgenoten zich op deze tweede verschijning door een advocaat of een notaris (art. 1294 Ger. W. nieuw);

k heb begrepen dat je bij een 1ste verschijning persoonlijk aanwezig moet zijn maar dat bij de 2 de je je kan laten veftegenwoordigen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2014 14:13

Klopt. Voor de tweede verschijning kan men zich inderdaad laten vertegenwoordigen door een advocaat. Deze heeft hiervoor geen speciale volmacht nodig.

Sorry voor mijn eerste, foutief antwoord.

sisi987
Topic Starter

#6 , 06 okt 2014 07:22

Bedankt scorpioen.

Geen probleem missen is menselijk

Terug naar “Echtscheiding”