Niet naleven van de vereffening verdeling

DenDV
Topic Starter

Niet naleven van de vereffening verdeling

#1 , 07 okt 2014 11:38

Hallo,

Kan iemand mij meer info verschaffen over volgende:

Mijn ex en ik zijn uit de echt gescheiden (EOO). Enige zinvolle conversatie is onmogelijk door onredelijkheid van de tegenpartij. Hierdoor werd de situatie zo gecreëerd dat zij met haar nieuwe vriend de woning heeft overgenomen zonder enige opleg. Hoewel er enkel van mij heel wat gelden werden ingebracht (tijdens het samenwonen, dus voor het huwelijk), heb ik me dan ook moeten schikken in dit voorstel. Mijn inbreng werd niet vastgelegd in de akte, aangezien mijn ex "later nog inbreng zou aanwenden", wat niet gebeurde. De woning was in volle verbouwing en mijn ex heeft deze met haar nieuwe partner overgenomen voor de openstaande hypotheek en het verbouwingskrediet. Terwijl er een principieel akkoord met me was en ik openstond voor de regeling, werd ik alsnog met mijn rug tegen de muur gezet (wss om zeker te zijn dat de regeling zo zou geschieden). Het komt er op neer dat het verbouwingskrediet opeisbaar geworden is en we beiden enkele maanden loonsbeslag hadden. Op 24 juli 2014 is de Akte Afstand verleden bij de notaris, waarin eveneens de vereffening en verdeling vervat zat. In de Akte heeft mijn ex zich ertoe verbonden het nodige te doen om mij te ontlasten bij de bank van zowel de hypotheek als het verbouwingskrediet en dit binnen de maand na het verlijden van de Akte. Dit gebeurde echter niet. Na een consult met mijn raadsvrouw heb ik besloten de Akte Afstand en het Attest Inschrijving Echtscheiding bij de Burgerlijke Stand zelf door te spelen naar de bank, ten einde de desolidarisatie te bekomen. Nu, oktober 2014, stel ik na de info van de bank vast dat mijn ex nog niks heeft ondernomen. Zij heeft wel de hypotheek overgenomen en door mijn toedoen werd ik van de hypotheek geschrapt, maar doordat het verbouwingskrediet opeisbaar was en blijft, kan ik daar niet van ontslaan worden. Het enige wat mijn ex zou kunnen doen is het krediet volledig vereffenen, maar ik acht haar daartoe niet in staat. Er werd een afbetalingsplan voorgesteld door de bank, waardoor er maandelijks 500€ moet worden afbetaald, waartoe mijn ex zich tot nu toe houdt. Indien dit afbetalingsplan zonder onregelmatigheden verloopt, blijft ook het loonsbeslag opgeschort. Wat echter wel nog onder beslag ligt zijn de eindejaarspremies, vakantiegelden en fiscale terugvorderingen, dus OOK DE MIJNE.

Ondertussen betaalt mijn ex met haar nieuwe vriend haar hypotheek en het verbouwingskrediet af en heeft ze de woning al deels verbouwd (leefbaar gemaakt), maar kan ik geen stap verder met mijn leven. Mijn raadsvrouw heeft een aanmaning gestuurd om alsnog alles in orde te brengen, maar ik vrees dat dit terug onbeantwoord zal blijven.

Weet iemand wat de verdere mogelijkheden zijn, aangezien mijn ex zich niet houdt of kan houden aan de verbintenissen die ze is aangegaan in de Akte Afstand?

Alvast bedankt voor enige reactie.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding