Eot en schrapping van lening

ciba
Topic Starter

Eot en schrapping van lening

#1 , 02 dec 2014 07:50

Beste,

Om het even kort te schetsen, na 1,5 jaar is de scheiding eindelijk rond en is de eot ingeschre en in de registers.
Hierin stond duidelijk dat de ex mij uitkocht uit de woning, en dit uiterlijk 30 dagen na het inschrijven in de registers. Dit samen met een svhrapping van mijn naam op de leningen dien zij volledig voor haar rekening neemt.

Volgende week woensdag wordt de overdracht van het huis betekend bij de notaris. Nu kom ik er achter dat zij en de notaris dit willen laten doorgaan, ookal ben ik niet geschrapt van de leningen, en zal dit de komende 2 maand zeker nog nieg gebeuren.

Kan dit zomaar? Mag de notaris dit laten doorgaan? Wat zijn de gegevolgen hiervan? Want volgens mij kan de bank nog steeds geld komen halen bij mij indien modigm en ben ik niet beschermd door de eot hiervoor...

Ik ben dit ook allemaal per ongeluk te weten gekomen toen haar notaris een verkeerde mail had doorgestuurd.

Alvast bedankt voor jullie mening

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 02 dec 2014 10:59

De twee dingen hebben an sich niets met elkaar te maken - het ene is een contract met de bank dat u getekend heeft en het andere is een overeenkomst met uw ex.
Aangezien er in het EOT staat dat je ex ten laatste 30 dagen na inschrijven in het register je uitkoopt, zal iedereen zich aan die afspraak moeten houden, tenzij iedereen (jij en je ex) onderling overeenkomen dat uit te stellen. Best dat akkoord dan op papier zetten.

Waarom duurt de schrapping bij de bank zo lang? Dat kan natuurlijk niet van de ene op de andere dag, aangezien er dingen onderzocht moeten worden, maar 2 maanden is wel zeer lang.

Echte, weet ook dat:
- de bank u niet hoeft te schrappen. U en uw man zijn samen met hen een contract aangegaan en zijn daar nog steeds door gebonden. Het is niet omdat er een EOT bestaat waarin staat dat u hiervan dient geschrapt te worden, dat dat ook zal gebeuren. De bank wil zeker zijn van zijn geld en als zij ook maar vermoeden dat uw ex dit alleen niet zal kunnen financieren, zullen zij deze schrapping logischerwijs weigeren. Als er dan ooit wanbetaling is door uw ex, kunnen ze nog steeds het geld bij u komen halen.
- moest dit gebeuren, bent u wel 'beschermd' door het EOT. U zal wel aan de bank moeten betalen, maar kan dan door het EOT dit geld wel terugvorderen bij uw ex.

ciba
Topic Starter

#3 , 02 dec 2014 16:33

- moest dit gebeuren, bent u wel 'beschermd' door het EOT. U zal wel aan de bank moeten betalen, maar kan dan door het EOT dit geld wel terugvorderen bij uw ex.
Beste,

dit is inderdaad wat ik wou weten. of ik ook beschermd ben... Maar langs de andere kant. Als de ene partij de lening niet (meer) kan betalen, dan ga ik er van uit dat ik het ook niet kan terugvorderen wat de bank bij mij komt halen.

Heb enkel schrik dat als ik volgende week toestem en de overdracht van het huis al teken, en ik dan maar pas 2 maand later (je zegt dat dit lang is, volgens documenten is het dossier al in de maak sinds september) eventueel geschrapt kan worden, ik helemaal geen been heb om op te staan moest die schrapping toch niet kunnen. En ik dus ook geen mogelijkheid heb om een verkoop af te dwingen.

Reclame

duma

#4 , 04 dec 2014 09:02

Ik zou persoonlijk dan ook nooit de papieren tekenen als die schrapping niet tegelijkertijd kan gebeuren.

Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen, werd dat op dezelfde dag gegaan en heeft de bankdirecteur een attest meegegeven voor de notaris waarop de schrapping stond. In de akte die toen gemaakt is, staat ook verwijzing naar dat attest en de effectieve schrapping, met referenties naar het dossiernummer e.d. Nu, zo uitgebreid moet dat nu ook weer (ik weet ook niet of elke bankdirecteur/notaris dat doen, wetende dat bij ons beide personen meer dan kennissen zijn).

Het probleem stelt er zich bij jullie dat er een EOT is en dat je je daaraan moet houden. Het best had je in je EOT opgenomen dat de overdracht zou gebeuren, zodra de schrapping een feit was. Ik vrees dat je er nu weinig aan kan doen en inderdaad, in het slechtste scenario, geld zal moeten terugvorderen bij je ex, moest hij een wanbetaler blijken en moest de bank het bij jou komen halen.

Weet ook dat, zolang je 'op de lening staat' je ook heel moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, een andere lening zal kunnen aangaan. Zet er dus maar wat druk achter bij die bank van jullie.

Terug naar “Echtscheiding”