scheiding van wettelijk samenwonenden

An neke
Topic Starter

scheiding van wettelijk samenwonenden

#1 , 28 dec 2014 14:23

Beste

Ik en mijn Partner zijn nu 6.5 jaar wettelijk samenwonend. We hebben 2 kindjes, 2 en 6 jaar oud. We hebben 6 jaar geleden ook samen ene huis gekocht. Hij heeft me enkele dagen geleden laten weten dat hij niet meer verder wil met mij. Ik wil zo graag nog proberen, maar hij wil niet meer.
Hij wil verhuizen naar Wallonie, dicht bij zijn werk.
Ik heb hem gevraagd hoe hij het praktisch allemaal ziet, hij heeft hier geen antwoorden op.
Hij zegt dat hij, zolang hij voor dit huis moet moet meebetalen, hij niet ergens iets anders gaat huren.
Ik zeg dat het voor mij emotioneel te zwaar is om te horen dat ik niets meer ben voor hem, en dat hij hier toch in huis komt eten/slapen/douchen.
Hij wil dat we onderling iets overeenkomen via een bemiddelaar.
Ik heb een zeer laag inkomen, werk halftijds en verdien 930 euro loon en 220 euro van de rva. (netto bedragen), mijn Partner verdient 2400 euro netto.
Ik kan alleen de lening + kosten van het huis niet dragen. Ik wil nakijken of iemand in de familie mij kan/wil helpen, dit vraagt tijd. Ik wil ook niet wegvluchten, het is al moeilijk genoeg voor de kinderen om te weten dat papa weg gaat, ik wil ze nu niet uit hun vertrouwde omgeving halen.
Ik weet dat we samen naar een bemiddelaar moeten (we willen het zo samen proberen) maar hoe snel worden zo'n dingen geregeld ? Wat zijn mijn rechten en plichten op dit moment ?Kan hij zomaar van de ene dag op de andere zeggen, ik stop ermee, ik ga ergens iets huren, betaal jij maar verder als je hier wil blijven wonen ?
Hij is akkoordo mde kinderen 1 keer om de 2 weken te zien en in de vakanties, dat is een pak van mijn hart, mijn kinderen zijn alles voor me.
Wie kan me info geven ? We zijn niet getrouwd, wel wettelijk samenwonend. Kan ik buiten onderhoudsgeld voor kinderen ook onderhoudsgeld voor mezelf vragen ?

Anneke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 dec 2014 08:11

Onderhoudsgeld voor jezelf gaat niet als (ex-)wettelijk samenwonende. Daarvoor diende u getrouwd te zijn. U kan natuurlijk wél alimentatiegeld krijgen voor de 2 kinderen en zal een verhoogde uitkering krijgen bij de RVA wegens verandering van gezinssamenstelling (weliswaar pas eens hij of jij het huis uit zal zijn).

Hij kan vragen om het huis openbaar te koop te stellen, zoiets duurt altijd enige tijd (maar niet overdreven lang). Hij blijft echter tot op de dag van verkoop (waarbij ook normaal de lening zal afbetaald worden) verplicht tot betaling van de lening. Zou er na de verkoop van het huis nog een lening overblijven, dan zullen jullie beide voor de rest van de lening verantwoordelijk blijven (er kan hier dan wel iets speciaals met de hypotheek gebeuren, waardoor de verkoop niet zo vlot verloopt).

U kan niet (zomaar) eisen dat hij het huis verlaat, u kan ook niet zomaar verplicht worden het huis te verlaten met de kinderen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”