Dag allemaal,
Ik zal de situatie kort proberen te schetsen:
Mijn man heeft 3 kinderen uit vorige relaties. 2 van deze kinderen met zijn ex-vrouw en 1 kindje met zijn ex-vriendin. De 2 oudste kinderen (met zijn ex-vrouw) wonen sinds 2 jaren bij ons in. Mijn man en ik hebben (nog) geen kinderen.
Het contact met de ex-vriendin verloopt heel goed: het kind komt regelmatig naar ons, we betalen alimentatie en helpen waar nodig (kleding kopen etc). Het contact met de ex-vrouw daarentegen is een ramp. Overigens is zijn ex-vrouw alleenstaand en heeft ze nog een kind van een andere vader.
Hoe komt het dat de kinderen bij ons ipv de moeder wonen? Het viel ons op dat de kinderen als ze bij ons op bezoek kwamen er zeer verwaarloosd bijliepen. Vuile en kapotte kleren, haren niet gekamd (meisje), niet naar kapper om haren bij te knippen (jongen), te kleine kleren, kortom het leek erop alsof niemand ze verzorgde. De kinderen waren destijds 12 en 9 jaar oud. Ik heb overlegd met mijn man en aangegeven dat ze wellicht beter af zijn bij ons. Zo gezegd zo gedaan, mijn man is gaan praten met zijn ex-vrouw en binnen 5 minuten was zij akkoord dat de kinderen bij ons kwamen wonen mits "ik geen alimentatie hoef te betalen he". Ok, geen probleem, alimentatie is niet nodig, zolang je maar voor je kinderen zorgt op emotioneel gebied (bel ze regelmatig, kom ze regelmatig halen voor een bezoekje etc).
Vanaf het moment dat de kinderen bij ons wonen is het echter triestig gesteld met de mentaliteit van moeder: ze komt de kinderen nauwelijks halen, belt nauwelijks, geeft ze gewoon geen aandacht. Wij hebben diverse keren geprobeerd te praten met haar en haar te vragen om de kinderen te komen halen, aangegeven dat ze nog heel jong zijn en hun mama nodig hebben. Wij willen juist heel graag dat de kinderen een goed contact met hun moeder hebben omdat wij beseffen dat dit heel belangrijk is voor de kinderen en wij ze absoluut niet hun moeder willen ontnemen.
We worden echter GEK van het feit dat moeder geen enkele aandacht aan de kinderen geeft en vragen ons af of dit niet schadelijker is voor de kinderen aangezien moeder ook vaak aangeeft dat ze de kinderen komt halen en dan last-minute weer afbelt. Immer heeft moeder de reden dat ze geen geld heeft om de kinderen te komen halen (moeder woont wel een uurtje van ons vandaan). Uiteindelijk hebben we dan afgesproken dat wij de kinderen naar het station brengen en dat de kinderen alleen op de trein gaan en zij ze komt ophalen op station (rechtstreekse trein zonder stops). Ik was geen voorstander van dit voorstel maar om moeder tegemoet te komen hebben we ermee ingestemd.
Helaas is het nu weer de zoveelste keer dat moeder haar belofte niet nakomt door eerst met haar dochter af te spreken dat ze volgende weekend mogen komen, en vandaag belt ze mijn man om te laten weten dat dit niet gaat, of de kids niet dit weekend kunnen komen. Mijn man heeft aangegeven dat dit niet zomaar gaat en dat zij de kinderen volgende week (verlengd weekend) cf afspraak moet laten komen. Het ergste is nog dat moeder altijd geld als excuus gebruikt dat ze de kinderen niet kan komen halen, maar in werkelijkheid geniet moeder volop van het leven en mannen en is ze liever met vriendinnen op stap. Spijtig genoeg vertellen de kinderen ons echt absurde verhalen iedere keer dat ze bij hun moeder zijn geweest (moeder laat ze achter bij familie van haar andere kind voor 3 dagen in een week omdat ze "moet werken" - terwijl moeder geen nachtdiensten draait -, moeder laat ze achter bij een oom van de kinderen die zelf nog geen 20 jaar is en overal in huis zakken "groene stronkjes" en "wit poeder" heeft liggen, moeder heeft een man op bezoek thuis die getrouwd is en die geld geeft aan de kinderen, moeder heeft elke keer weer een nieuw lief die ze rond de kinderen brengt etc etc etc)
Op dit moment zijn we het gedoe van moeder spuugzat en willen we graag weten wat we nu kunnen doen in onze situatie. Kunnen we moeder verplichten om haar kinderen te komen halen? Kunnen we alsnog alimentatie vragen (wouden moeder graag tegemoet komen, maar ze heeft het verspeeld bij ons)? Hoe moeten wij nu de kinderen uitleggen dat mama gewoon geen interesse heeft? Zijn de kinderen beter af zonder hun moeder (al denk ik dat niet)?
We hopen heel hard op goed advies om de situatie voor de kinderen beter te maken!!!