Allimentatie

Jennifer1602
Topic Starter

Allimentatie

#1 , 21 aug 2015 07:15

Even kort schetsen. Ik heb 2 kinderen uit een relatie ( niet getrouwd )beide kinderen werden door mij erkend en er werd door de jeugdrechtbank in 2008 uitgesproken hoeveel allimentatie ik moet betalen. Ik heb geen bezoekrecht doordat ik destijds niet aanwezig was of niet vertegenwoordigd was op de zitting. Ik heb een gerechterlijk verleden en had toen de middelen en hulp niet, ik wist niet waar te beginnen. Nu alles weer bijna op zijn pootjes staat ben ik erachter gekomen dat in 2012 mijn ex zonder toestemming de achternamen van de kinderen heeft laten aanpassen naar haar naam. Ik was hier absoluut niet van op de hoogte en dit sloeg in als een bom toen ik het nieuws hoorde. Mijn vraag bestaat uit 2 delen. Kan dit zomaar, de namen laten veranderen zonder mijn toestemming ? Het liefst van al zou ik bezoekrecht hebben voor mijn kinderen maar ik vrees dat dit onbegonnen werk is, aangezien ik dus geen bezoekrecht heb en de kinderen mijn naam niet dragen is er een mogelijkheid om de allimentatie te laten stopzetten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 24 aug 2015 11:47

Kan dit zomaar, de namen laten veranderen zonder mijn toestemming ?
U moet op zijn minst op de hoogte gebracht zijn. Lees: https://www.justis.nl/producten/naamswi ... -wijzigen/
aangezien ik dus geen bezoekrecht heb en de kinderen mijn naam niet dragen is er een mogelijkheid om de allimentatie te laten stopzetten ?
Het al dan niet hebben van bezoekrecht of de naam van de kinderen heeft geen invloed op de te betalen alimentatie.
U betaalt alimentatie, omdat u de vader bent en u als ouder verplicht bent om bij te dragen in het levensonderhoud van uw kinderen.
Dat ze uw naam niet meer dragen, wijzigt niets aan de erkenning. U bent en blijft de wettelijke vader van uw kinderen.
U kan dus gerust een procedure opstarten om een verblijfsregeling te bekomen.
Of u deze zal krijgen, zal van veel afhangen. Hou rekening met het feit dat u de kinderen jarenlang niet gezien hebt en u zelf geen moeite gedaan hebt in die jaren. Dat speelt uiteraard in uw nadeel. Uw ex zal ook argumenteren dat er geen band is, wat inderdaad zo is, maar daar kan een opbouwende regeling of bezoek onder toezicht soelaas brengen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”