openbare verkoop

fieke1981
Topic Starter

openbare verkoop

#1 , 30 sep 2015 12:58

Na veel miserie ben ik sinds mei gescheiden. Eerst gingen we scheiden met EOT. De tweede keer van verschijning was mijn ex niet aanwezig. Ik bleef in het gezamenlijk huis wonen (was in echtscheidingsvonnis zo vastgelegd). Voor de echtscheiding heb ik met mijn ex een prijs besproken voor de uitkoopsom omdat ik het huis wilde kopen. We hebben samen een overeenkomst opgemaakt en beide ondertekend. Nu blijkt dat dit niet kan omdat we toen nog gehuwd waren. Klopt dit? Ik heb hem ook uitbetaald ter goeder trouw omdat hij ook financieel niet verder kon om een huis te huren. Ik ben de lening blijven afbetalen. Bij de tweede verschijning voor EOT is hij niet komen opdagen.

Een paar weken geleden zijn we moeten samenkomen bij de notaris. Nu wou hij meer geld als uitkoopsom voor de gezamenlijke woning. Ik heb dan beslist dat ik de woning ook niet meer wil houden. Ik wil ze dus via de notaris openbaar laten verkopen. Mijn ex is nog mede-eigenaar van de woning maar is niet meer gedomicilieerd in de gezamenlijke woning. Nu heb ik de indruk dat hij alleen al om mij te pesten de verkoop wil tegenhouden. Kan hij dat? Als de openbare verkoop dan toch doorgaat kan hij het hoogste bod weigeren omdat hij dit te laag vind?

Ik ben echt ten einde raad over dit alles. Ik zou graag een nieuw leven beginnen. Ik zou ook graag een ander huis kopen maar zolang de gezamenlijke woning niet verkocht is en da bank het geld dat ik geleend heb niet terug heeft zal ik niet verder kunnen. Ik kan geen 2 leningen afbetalen evenals 2 keer elektriciteit, water, brandverzekering,.... Is er daar misschien een mogelijk had dat ik mijn deel van de lening blijf afbetalen dan hij zijn deel zonder dat ik op de zwarte lijst kom moest hij zijn deel niet betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 30 sep 2015 13:15

Een vrijwillige openbare verkoop kan je man weigeren. Hij kan een instelprijs vragen. Hij kan het hoogste bod weigeren.
Als hij toestemming gaf tot openbare verkoop zal hij dan wel mee betalen in de gemaakte notaris kosten.

Kom je er niet uit dan vraag je een gedwongen openbare verkoop aan de rechter.

Lees ook eens

https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... verklaring

fieke1981
Topic Starter

#3 , 30 sep 2015 13:41

Pffff wat een miserie zeg! Zou dit lang duren als ik bij de rechter een gedwongen openbare verkoop aanvraag?

Reclame

j.demoor

#4 , 02 okt 2015 11:15

Ik ga ervan uit dat u gehuwd was onder het wettelijk stelsel(=zonder contract).

“Art.1123.Een ieder kan contracten aangaan, indien hij daartoe door de wet niet onbekwaam is verklaard.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
‘Een ieder’ omvat ook de echtgenoten uit het wettelijk stelsel zowel met derden als onderling.

“Art.1415.Het bestuur omvat alle bevoegdheden van beheer, genot en beschikking...Art.1416.Het gemeenschappelijk vermogen wordt bestuurd door de ene of door de andere echtgenoot die de bestuursbevoegdheden alleen kan uitoefenen, onder gehoudenheid voor ieder van hen om de bestuurshandelingen van de andere te eerbiedigen. Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van beide echtgenoten vereist om : 1. a) voor hypotheek vatbare goederen te verkrijgen, te vervreemden of met zakelijke rechten te bezwaren...”(B.W.).

‘Voor de echtscheiding heb ik met mijn ex een prijs besproken voor de uitkoopsom omdat ik het huis wilde kopen. We hebben samen een overeenkomst opgemaakt en beide ondertekend.’

Die wederzijdse overeenkomst bij eventuele verdeling na echtscheiding is mijns inziens geldig,ook al was u nog getrouwd. Onderzoek de tekst van die overeenkomst desnoods met een tweede notaris .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”