Niet houden aan vonnis

Qbek
Topic Starter

Niet houden aan vonnis

#1 , 07 okt 2015 04:52

Ik doe nu een proefperiode voor co ouderschap van mijn oudste zoon (12 jaar).
Echter mijn ex is hier grandioos op tegen.
Verleden week is hij 8 uur te laat gekomen bij mij,dit is tegen een gezamenlijk akkoord.
2 dagen later staat mijn ex aan de school (in mijn week)ons kind op te wachten en neemt hem mee naar haar huis.
Volgens haar berichten op vraag van onze zoon.
Dit is niet de éérste maal dat dit gebeurt.Ik heb daartegen al verdere stappen ondernomen.
Dit zal op de volgende zitting (jeugdrechtbank) aangekaard worden.
Nu is mijn vraag,in hoeverre gaat de jeugdrechtbank daar op in?Wat is jullie ervaring hieromtrent?Is dit een gewillige obstructie van een (voorlopige) vonnis,in die zin dat dit niet de eerste keer is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 08 okt 2015 11:34

Is deze regeling een voorlopig vonnis?

Zoja, twee dingen doen:
1) bij niet komen halen, na een 15/20-tal minuten melding gaan maken bij de politie en meldingsnummer vragen.1 melding maakt niet uit, maar als het er meer zijn, is het een bewijs dat ex de verblijfsregeling niet respecteert met mogelijke gevolgen.
2) School kopie van het vonnis geven en beleefd uitleggen dat ex in jouw week de kinderen niet mee mag nemen en de school ze ook niet mee mag geven. Indien dit nogmaals voorvalt, dient u klacht in bij de politie.

Zorg dat u bewijzen hebt (melding en klacht) en dan zal de rechtbank die meenemen in zijn beslissing. Als u dit echter niet laat vaststellen, kan dat ook niet meegenomen worden, gezien geen bewijs.

Qbek
Topic Starter

#3 , 08 okt 2015 17:10

Ok,dank u!

Maar die stappen heb ik al ondernomen.Ik heb al meerdere klachten van die aard verspreid over aantal jaren.
Nu wil ik in mijn (nieuw) vonnis "dit" tegengaan,is dit mogelijk met bvb een dwangsom?

Reclame

duma

#4 , 09 okt 2015 08:41

Als u voldoende bewijzen heeft die staven dat de andere ouder zich niet al te veel aantrekt in het vonnis, kan u zeker een dwangsom laten vaststellen.
Maar voor welk issue zou u dit laten vastleggen?
Het niet komen halen van de kinderen? dan zal u ook sowieso elke keer een melding moeten gaan doen bij de politie.
Het halen van de kinderen wanneer het uw week is: hiertegen kan moeilijk een dwangsom worden vastgelegd, gezien u ze gewoon niet moet meegeven dan. U zal de school hier op hen verantwoordelijkheid moeten aanspreken.

Qbek
Topic Starter

#5 , 17 okt 2015 13:45

Normaal nu maandag komt mijn zoon naar mij na school.
Nu krijg ik een bericht van mijn ex "onze zoon wil maandag en dinsdag bij mij blijven,dus hij komt woensdag naar mij"
Kan dit?

Qbek
Topic Starter

#6 , 18 okt 2015 10:28

Ik heb begrepen dat er een dwangsom kan opgelegd worden voor het niet volgen van een vonnis,maar is er een procedure of "straf" voor het niet opvolgen van een vonnis als er geen dwangsom is omschreven?

duma

#7 , 19 okt 2015 09:01

Neen, dat kan niet. U biedt uw aan bij uw ex op maandag (vandaag dus) om uw zoon te gaan halen. Indien u hem niet meekrijgt, stapt u met een kopie van het vonnis naar de politie en dient u KLACHT in.

Qbek
Topic Starter

#8 , 12 nov 2015 16:30

Vandaag naar de rechtbank moeten gaan voor een definitieve week/week verhouding.
In mijn besluiten staan 5 klachten voor het niet houden aan het vonnis met het niet mee geven van de kinderen (5 verschillende klachten door politie verspreid over 3 jaar).Ik vroeg daarop in mijn besluiten om eventueel een dwangsom op te leggen voor het niet houden aan een vonnis.
Vreemd is dat de rechter daar zelfs niet wilde over discusseren?!Ze wilde er zelfs niet op ingaan.
Er zijn al veel verschillende inbreuken voor het niet houden aan een vonnis,echter legt de rechter (mondeling) alles naast haar neer...
Is zij "verplicht" daar op te antwoorden of op in te gaan op een bepaalde manier?zo niet,welke waarde heeft een vonnis dan?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 nov 2015 16:38

5 klachten over drie jaar ... ik denk dat een rechtbank daar niet zal op ingaan.
U zal eerder 5 klachten in 2 maanden moeten hebben.

Leg in elk geval aan school uit dat ook zei zich aan het vonnis dienen te houden.
Indien ze vinden dat ze er niets mee te maken hebben
- zij zijn aansprakelijk voor hun leerlingen tijdens de schooluren en zelfs einde schooltijd (poort)
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824

Terug naar “Echtscheiding”