Beste ik zou graag willen weten wat mijn kansen zijn in de volgende situatie:
Momenteel loopt mijn echtscheidingsprocedure bijna 2 jaar. Ik heb 1 dochtertje en we zijn via de rechter op de volgende bezoekregeling uitgekomen. Om de week verblijft ze( 4jaar oud) van maandag tm donderdag ochtend bij haar papa. Haar vader is zelfstandige en kan daarom geen weekends voor haar zorgen. Ik studeer voltijds verpleegkunde en op momenten van stages zorg en betaal ik voor oppas. Soms kan de vader haar eens extra opvangen. Anderzijds is het zo dat de vader vaak nachten werkt en daardoor regelmatig te moe is om haar naar school te brengen. De woonomstandigheden zijn ook niet optimaal dochter zegt geen eigen slaapkamer te hebben. Vader zegt van wel maar dat ze toch elke avond bij hem in bed slaapt. Nu is het feitelijk zo dat mijn dochtertje niet schoolplichtig is en dat hij de wet niet overtreed wanneer hij haar thuis houd. Daarnaast komt het ook voor dat hij zijn verblijfsregeling niet kan nakomen doordat hij moet werken. En dan niet aan mij vraagt of ik kan inspringen maar een sms stuur met ik breng haar vandaag op dat tijdstip naar jou. Kortom geen overleg geen respect naar mij toe en ik kan er nooit op aan dat de afspraken worden na gekomen. Omdat hij haar niet te lang bij houdt maar gewoon tijden niet nakomt zou hij wettelijk niet in fout zijn aangezien hij een bezoekrecht geniet en geen zorgplicht heeft.
Een eventuele oplossing zou zijn om mijn dochtertje de komende periode doordeweeks naar een internaat te laten gaan. Mijn ex zal zeker niet akkoord zijn en ik weet dat ik dit via de rechter zal moeten aanvragen. Mijn argumenten zijn dat ik mijn dochter op die manier een stabiele en regelmatige basis wil bieden. Waar ze gedurende de komende tijd wat meer rust ervaart en tegelijk meer discipline leert want de opvoeding die ze bij haar vader krijgt is niet constructief. Ook het feit dat hij haar regelmatig niet naar school brengt weegt mee. Ik zou zelf heel graag mijn opleiding afronden mede om haar een beter toekomst te bieden. Wanneer ik het doordeweeks alleen moet doen zal zij ook veel vaker naar de opvang en oppas moeten wegens de onregelmatige uren. Ik vind het een heel moeilijke beslissing en heb geen idee hoe de rechtbank hier tegenover zou staan.
alvast bedankt