onroerend goed en scheiden

cheche
Topic Starter

onroerend goed en scheiden

#1 , 25 dec 2015 17:28

Ik ben juist een echtscheidingsprocedure opgestart met dagvaarding van tegenpartij. De grond waar de gezinswoning op gebouwd werd staat op mijn naam. De hypothecaire lening wordt door ons beiden afbetaald. Wie is nu eigenlijk de eigenaar van het onroerend goed en klopt het dat, als ik dat wettelijk ben, dat ik tijdens de feitelijke scheiding op een ander adres MOET gaan wonen omdat mijn man in de woning wilt blijven wonen?
De kinderen blijven bij mij en mijn man zal alimentatie moeten betalen.

Verder wilt hij dat de kinderen getuigen voor de rechtbank. zij willen dat eventueel doen maar enkel schriftelijk. Wat moeten ze allemaal neerschrijven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2015 12:54

Door het recht van natrekking is de op uw grond gebouwde woning uw eigendom. Wel zal u bij de vereffening en verdeling een vergoeding aan de huwgemeenschap moeten betalen omdat u zich verrijkt hebt door de betalingen tijdens het huwelijk gedaan voor deze woning.
Als er betwisting is zal de rechtbank bepalen wie voorlopig, tijdens de echtscheidingsprocedure, in de woning mag blijven wonen. Wie eigenaar is van de woning is strikt juridisch gezien niet het belangrijkste, maar de rechtbank zal daar vermoedelijk wel rekening mee houden. U kan dus vragen met de kinderen in de woning de mogen blijven wonen.
Kinderen mogen niet getuigen in een geschil waar hun ouders tegenstrijdige belangen hebben. Kinderen kunnen wel gehoord worden door de rechter voor de zaken die hen aanbelangen, zoals de verblijfsregeling.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”