ten einde raad

stressgirl
Topic Starter

ten einde raad

#1 , 06 jan 2016 12:41

Kan iemand mij zeggen waar "buitengewone kosten" nu eindelijk eens voor staan?
Mijn vriend betaalt voor zijn ex maandelijks voor 3 kinderen +/- 450€ onderhoudsgeld en van "zogezegde buitengewone kosten" komt daar maandelijks tussen de 200 en 500€ bij, wat neerkomt op een bedrag van +/- 900 a 1000€ /maand die wij aan zijn ex moeten betalen.
Ik begrijp dat allemaal niet, zijn hier nog mensen die na een echtscheiding zoveel moeten betalen?
Mijn vriend verdient géén 10.000'en euro's en is gewoon arbeider met een standaard maandloon, de helft van zijn loon moet hij dus al afstaan aan zijn ex terwijl er in de EOT vermeld staat dat buitengewone kosten slechts dienen aangerekend te worden wanneer het maandelijks onderhoudsgeld wordt overschreden....Volgens onze advocaat is dat "bladvulling"
Wat is het nut dan van een EOT?
Zijn ex woont samen met haar vriend, dat is al 3 jaar zo maar zij blijft beweren dat ze alleenstaande is, desondanks onze acties om haar aan te pakken lopen wij overal met onze kop tegen de muur, zij geraakt met alles weg en mijn vriend moet maar betalen en naar madam haar pijpen dansen....
Mijn vriend is na 3 jaar vechten ten einde raad, heeft geen zin meer in het leven en onze relatie loopt intussen ook helemaal verkeerd.
Kan iemand mij aub wat nuttige info geven?
Zijn ex dreigt nu zelfs de weekends dat wij de kids hebben ook helemaal te veranderen, omdat dan de kinderen van haar vriend dan bij haar zijn (maar ze is op papier wel alleenstaande!!??)....zomaar zonder enige verwittiging of overleg, zij overlegt niks, beslist alles alleen en liegt tegen de rechtbank en haar advocaat gaat daar in mee en wij....proberen alles zo correct mogelijk te doen en zijn de pineut van alles....
Ze zegt dat ze de kids in onze weekends niet meer zal meegeven en het alleen ouderschap wil eisen omdat ze dan nog meer onderhoudsgeld kan eisen.
Ze probeert de kinderen zelfs op te zetten tegen ons en zegt hen zelfs dat als ze bij ons zijn, dat ze dan moeten "stout" zijn.
Wij kunnen het financieel bijna niet meer aan en zijn echt ten einde raad, wij gaan met 2 full time werken en madam part-time en ze verdient meer dan mijn vriend op een maand, en nog hangt ze het armoezaaierke uit..... en ze heeft geen huis af te betalen....want het is een sociale woning en omdat ze zogezegd "alleenstaande" is, heeft ze haar huis bijna voor niks! (met haar maandelijk inkomen bedoel ik haar loon + kinderbijslag + onderhoudsgeld)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana

#2 , 06 jan 2016 13:23

450 euro alimentatie voor drie kinderen is een fair bedrag, maar dat er daar bovenop nog eens maandelijks zo veel buitengewone kosten bijkomen is niet normaal.

Wat rekent ze zowat aan als buitengewone kosten?
Wat staat er precies in de EOT aangaand de buitengewone kosten? staan deze beschreven?
Is er telkens een akkoord nog voor deze kosten worden gemaakt?

Als je meent dat de alimentatie niet in proportie is met je vriend zijn inkomen, moet je een alimentatieherziening aanvragen bij de Familierechtbank, maar hou er rekening mee dat het ook in jouw nadeel kan uitdraaien. Zoals reeds gezegd, 450 euro voor 3 kinderen is niet uitzonderlijk...

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 jan 2016 13:32

Wat staat er letterlijk in het vonnis over de buitengewone kosten? Waaruit bestaan deze 'buitengewone kosten' ten belope van 200 à 500 EUR/maand zoal? Buitengewoon betekent exact dat: niet iets dat elke maand terugkomt (behoudens een medische kost bv).

Indien de ex domiciliefraude pleegt kan u haar aangeven maar dat zal niet rechtstreeeks iets opleveren, hoogstens indien vastgesteld en daarna gebruikt in een procedure tot herziening alimentatie.

Voer het vonnis stipt uit en eis hetzelfde. Indien ze de kinderen niet meegeeft: aangifte bij de politie.

U kan een herziening vragen aan de familierechtbank, mij lijkt 150 EUR/kind meer de buitengewone kosten die zoveel bedragen op een arbeidersinkomen een zeer stevig bedrag. Uiteraard dienen ook de inkomsten van de ex in rekening te worden gebracht. Indien deze geen bewijsbare inkomst heeft buiten een uitkering, tja...
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Adriana

#4 , 06 jan 2016 13:35

Hoe oud zijn de kinderen?

Madeliefje35

#5 , 06 jan 2016 19:26

Kan ik geloven, ten einde raad je titel... Je ziet de kinderen amper en je hebt alleen maar het gevoel dat je de ex verrijkt ipv dat je helpt de opvoeding mee te betalen.
Desalniettemin kan je er niet van uit om het onderhoudsgeld te betalen.
Wat betreft de buitengewone kosten, dit zijn extra kosten zoals schoolkosten, medische kosten, en bij sommige sportkosten of hobbykosten.
Kijk het vonnis of EOT na, hoe staan deze beschreven, zijn ze opgesomd? Van al deze kosten is de ex ook verplicht om de originele facturen te tonen waarvan je de helft betaald, mits aftrek van studietoelage, terugbetaling ziekenfonds, terugbetaling hospitalisatieverzekering, terugbetaling van voordelen op sport via de ziekenfonds...
Zonder enige overeenkomst tussen jouw vriend en de ex mag zij niet zomaar de weekends aanpassen, als zij dit wel doet en de kinderen niet meegeeft op een van jullie weekends, met vonnis of EOT naar politie en klacht neerleggen wegens het niet opvolgen van het vonnis.

Madeliefje35

#6 , 06 jan 2016 19:33

terwijl er in de EOT vermeld staat dat buitengewone kosten slechts dienen aangerekend te worden wanneer het maandelijks onderhoudsgeld wordt overschreden....Volgens onze advocaat is dat "bladvulling"
Ze moet dus volgens de EOT bewijzen dat het onderhoudsgeld wordt overschreden, doet ze dit ook? Of betalen jullie dat gewoon? Elk de helft?

rikkie64

#7 , 15 jan 2016 11:56

Normaal kunnen dit enkel medische kosten zijn. Alle andere kosten dien onderling besproken te worden indien gezamelikk ouderlijk gezag. Indien medische kosten kan je best eens navragen over hetMAF. Met vonnis gezamelijk ouderlijk gezag dienen ze jullie te openbaren of er wel of niet een uitbetaling gebrurde.

Terug naar “Echtscheiding”