Huis verkopen

Lien_vergauwen
Topic Starter

Huis verkopen

#1 , 27 jan 2016 23:18

Hallo,

Ik heb besloten om uit elkaar te gaan met mijn vriend wij hebben een dik jaar geleden een huis gekocht aankoopprijs 175000 en extra 50 000 bij geleend voor de verbouwingen .
Het was beide onze eerste aankoop en klein beschrijf.
Nu is mijn vraag wat met de lening en of er extra kosten komen zo ja wat en hoeveel.
We zouden het verkopen .

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 28 jan 2016 05:36

in principe zal u "beboet" worden doordat u groot beschrijf zal moeten betalen (wegens niet lang genoeg wonen in de woning). U kan echter VRAGEN om daarvan af te zien wegens overmacht (uit elkaar gaan kan als overmacht beschouwd worden). wordt dat geweigerd, dan betaalt u effectief 5% extra.

hebt u 225000 euro geleend via een hypothecaire lening voor een woning die 175000 geschat is? of hebt u 175000 hypothecair geleend en 50000 via een andere lening?

Sirkii

#3 , 28 jan 2016 08:24

Je verkoopt het huis. Van de verkoopprijs betaal je al eerst het ereloon van de makelaar indien je't via een makelaar verkocht. Voorts dient de notaris je hypotheek te schrappen (750-1000€) Vervolgens betaal je beide leningen terug incluis wederbeleggingsvergoedingen (typisch 3 maand intrest op een hypotheeklening - zie je leningscontracten)

Als het huis 50%/50% gekocht was verdeel je vervolgens wat nog overblijft 50/50% onder elkaar. Mocht het saldo negatief zijn dan moet je elk de helft van het negatieve saldo ophoesten. Boete klein beschrijf is hierboven al vermeld.

Reclame

bosprocureur

#4 , 28 jan 2016 10:06

Je verkoopt het huis. Van de verkoopprijs betaal je al eerst het ereloon van de makelaar indien je't via een makelaar verkocht. Voorts dient de notaris je hypotheek te schrappen (750-1000€) Vervolgens betaal je beide leningen terug incluis wederbeleggingsvergoedingen (typisch 3 maand intrest op een hypotheeklening - zie je leningscontracten)

Als het huis 50%/50% gekocht was verdeel je vervolgens wat nog overblijft 50/50% onder elkaar. Mocht het saldo negatief zijn dan moet je elk de helft van het negatieve saldo ophoesten. Boete klein beschrijf is hierboven al vermeld.

Met dien verstande dan dat als er niet genoeg opbrengst is om de lening te betalen, hoogstwaarschijnlijk elk van u kan aangesproken worden voor de volle 100% van het tekort. Nazien dus !

JPV

#5 , 28 jan 2016 10:09

en dat de bank een verkoop kan tegenhouden.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2016 10:29

Toch even een correctie op het voorgaande. Indien u geen overmacht wordt toegekend dient u groot beschrijf te betalen (dus 5% extra) plus een boete gelijk aan één derde van het verschil tussen groot en klein beschrijf (1,67%). In totaal gaat u dus 6,67% moeten bijbetalen.

Milo72

#7 , 28 jan 2016 11:20

toevoeging op het voorgaande: in het geval dat uw registratierechten naar 10% gebracht worden, kan u na de verkoop wel 3/5 van de registratierechten terugvragen ... 't wordt ingewikkeld he :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lien_vergauwen
Topic Starter

#8 , 28 jan 2016 14:39

in principe zal u "beboet" worden doordat u groot beschrijf zal moeten betalen (wegens niet lang genoeg wonen in de woning). U kan echter VRAGEN om daarvan af te zien wegens overmacht (uit elkaar gaan kan als overmacht beschouwd worden). wordt dat geweigerd, dan betaalt u effectief 5% extra.

hebt u 225000 euro geleend via een hypothecaire lening voor een woning die 175000 geschat is? of hebt u 175000 hypothecair geleend en 50000 via een andere lening?

Beste, we hebben deze bedragen apart geleend.
Hij woont nu wel nog in het huis en ik niet meer hoe zit dit dan voor de vergoeding heb al gelezen dat hij dan een soort huur zou moeten betalen wat is hier wettelijk van waar.
En heb ook eens ergens gelezen van u afbetaling 6 maand stop te zetten want houd dit allemaal in ?

Alvast bedankt

Terug naar “Echtscheiding”