echtscheiding partner nooit gewerkt

Roosje58
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

echtscheiding partner nooit gewerkt

#1 , 08 mar 2016 09:26

Mijn man en ik zouden willen scheiden maar denken dat dit financieel niet haalbaar is. We wonen nog samen, ik ben 60 en hij gepensioneerd.

We hebben een eigen huis afbetaald. Ik heb voor 5 kinderen gezorgd. Hij heeft als kleine zelfstandige gewerkt en een aantal jaren in loondienst.
Er is geen geld op de bank.

Mijn vraag is: wat zijn de consequenties voor mij/ons, heb ik wel ergens recht op vóór mijn pensioen? Moet ik misschien tewerkgesteld worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 08 mar 2016 10:03

ja, je hebt recht op een pensioen, maar dit zal vrij beperkt zijn. Dit is eigenlijk geen "echt" pensioen, maar een inkomensgarantie voor ouderen. U bent nog maar 60 jaar. Dus zal u, vooraleer een "pensioen" te ontvangen, een vervangingsinkomen krijgen en kan men u in principe opnieuw tewerkstellen.

Het zal inderdaad financieel zeer moeilijk zijn. Tenzij u een woning heeft die veel waard is en u zichzelf daardoor financieel kan redden.

willyboy

#3 , 08 mar 2016 11:21

Den ocmw zal de redende engel zijn .

Reclame

roharro

#4 , 08 mar 2016 11:49

Een gescheiden vrouw heeft pensioenrechten op basis van het werknemerspensioen van haar echtgenoot à rato van de jaren dat ze gehuwd waren.
Tenzij die echtgenoot een ambtenaar was, maar dat is hier niet het geval.

meer hier:
http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/ben ... fault.aspx
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

willyboy

#5 , 08 mar 2016 17:27

In de link word telkens de ouderdom van 65 jaar geschreven . T.S is maar 60 jaar.

roharro

#6 , 08 mar 2016 17:29

Dan zal haar ex tot dan onderhoudsgeld moeten betalen aan haar met mogelijk een aanvulling door ocmw (of opeten huis).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#7 , 08 mar 2016 18:23

Sommige OCMW's willen alleen maar iets betalen als je onderhoudsgeld van je man krijgt. Best is dat je daar gaat horen en even polst, je kan zeggen dat je nog niet weet hoeveel alimentatie je gaat krijgen - dat je nog in onderhandeling bent, maar dat je al wil weten wat je rechten of mogelijkheden zijn. Een heel klein beetje alimentatie is in de meeste gevallen voldoende - mogelijk kunnen jullie dat onderling overeenkomen?

Roosje58
Topic Starter

#8 , 09 mar 2016 16:23

dank voor de antwoorden, we gaan ons informeren

Xenophon

#9 , 09 mar 2016 18:18

Ik vrees dat het niet zo'n evident verhaal zal worden; indien u behoeftig wordt ingevolge de scheiding kan uw man veroordeeld worden tot betaling van partneralimentatie. Kan deze dat niet of volstaat dat niet dan kan u naar het OCMW...dat dan vermoedelijk de bijstandsplicht van kinderen t.o.v. ouders zal inroepen en uw kinderen aanschrijven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

willyboy

#10 , 10 mar 2016 12:23

Het huidige wettelijk pensioen voor zelfstandigen is vaak ontoereikend om uw huidige levensstandaard ook na pensionering te kunnen handhaven. Als deze sukkelaar nog partneralimentatie moet betalen ...dan belt hij beter naar de zelfmoordlijn .

Roosje58
Topic Starter

#11 , 11 mar 2016 11:45

Ja Willyboy helaas zoiets bedachten we zelf ook al ;)

Terug naar “Echtscheiding”