Elke ouder één kind ten laste ipv 2 kinderen bij één ouder

KoenV77
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Elke ouder één kind ten laste ipv 2 kinderen bij één ouder

#1 , 11 mar 2016 13:48

Mijn situatie: onze 2 kinderen, (11j en 8j) staan momenteel ten laste bij mij.
Er is co-ouderschap, dus om de week zijn ze bij mij.
We werken met fiscaal co-ouderschap, we duiden dit beiden aan op de belastingbrief.
Er wordt geen onderhoudsgeld ofzo uitbetaald.
Dit staat allemaal zo in de akte EOT bij de notaris.
Ik woon nu feitelijk samen met mijn vriendin.
Mijn ex is gehuwd met haar nieuwe man en ze hebben samen een kind van bijna 3jaar.

Het probleem:
Nu wil mijn ex dat zij één kind ten laste krijgt en ik ook één kind ten laste heb bij mij.
Ik denk dat dit erg nadelig is voor mij en wellicht ook voor haar.
Ik heb dan ook een aantal vragen/bedenkingen:
- Wat zijn de (financiële) nadelen, ook fiscaal, als ik daar op in ga? Of zijn er voordelen?
- Hoe kan dit eventueel ingevuld worden op de belastingbrief?
- Kan ik weigeren om hiermee akkoord te gaan omdat ik wil volgen wat er in de akte van de EOT staat? Kan zij op één of andere manier verkrijgen dat dit toch zou gewijzigd worden?
- Zijn er mensen die met dergelijke regeling ervaring hebben? Wie wil die delen met mij? (het zou mij echt helpen)

Wie kan mij aub helpen om mij wat wijzer te maken in deze vervelende materie?
Ik heb al gezocht, maar niet echt een antwoord gevonden op het internet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana

#2 , 11 mar 2016 14:36

Fiscaal co-ouderschap is perfect mogelijk.
Je ex zal een voordeel hebben gezien ze nog een kind heeft. Wie krijgt het kindergeld? Indien het kindergeld aan uw ex toekomt, kan ze met één van jullie kinderen ten laste te nemen, hoger kindergeld ontvangen voor haar tweede kind (verschil is meer dan 50 euro per maand).

Jullie hebben een EOT. Als je weigert op haar vraag in te gaan, moet ze een verzoekschrift indienen bij de familierechtbank, zomaar eenzijdig veranderingen uitvoeren mag niet.

Indien je ex van plan is om een sociale hypothecaire lening aan te gaan, heeft ze ook voordeel bij om één kind meer ten laste te hebben.

KoenV77
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2016 15:17

Het kindergeld komt bij haar toe (ze krijgt er dus voor drie kinderen).

De helft van hetgeen men normaal voor twee kinderen krijgt, stort ze maandelijks door naar mij. Dus hier doet ze sowieso ook al winst bij hun kind, daarvoor krijgen ze direct meer kinderbijslag doordat het niet als 'eerste' kind wordt aangerekend.
Ze is ook niet van plan om een soc.hyp. lening te nemen ofzo.
Ik vraag me ook af wat voor mij zelf de financiële gevolgen zijn als ik maar 1 kind meer ten laste heb (rekening houdend met het feit dat we fiscaal alle voordeel deelden)

Reclame

Adriana

#4 , 14 mar 2016 14:02

Je zal maandelijks wat minder netto loon overhouden (rond de 30 euro minder).
Vraag gewoon waarom ze nu één kind ten laste wilt. Ik kan geen reden bedenken (als ze geen sociale lening wilt aangaan en jullie nu al fiscaal co-ouderschap hebben)

chantika

#5 , 14 mar 2016 14:47

Van af 2 kinderen krijg je vermindering op van alles en nog wat.

http://financien.belgium.be/nl/particul ... inslasten_

Ik weet niet of bovenvermelde link nog klopt. Of het is niet overal gelijk.

Ik kreeg een vermindering voor 2 kinderen van €281.18 . Dit voor een woning in Vlaanderen. Aanslagjaar 2015.

Op de achterkant van het aanslag biljet staat Kinderen; Forfaitair bedrag: 2 of meer kinderen met recht op kinderbijslag - domicilie op 1 januari v/h aanslagjaar.; Automatisch voor eigenaars eenmaligge aanvraag voor huurders.

Je zou dit voordeel kunnen delen met de ex.

En voor de huurders met 2 of meer kinderen domicilie die deze vermindering nog niet ontvangen, doe een aanvraag. Dit werkt met terugwerkende kracht. De vermindering gaat naar de eigenaar welke die dan aan de huurder doodstort. (Indien hij het niet vergeet)

Edit. Deze regeling is niet van toepassing voor huurders van een sociale woning.

Terug naar “Echtscheiding”