Mag de papa tijdens papaweekend op vakantie?

LiekeDM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag de papa tijdens papaweekend op vakantie?

#1 , 17 mar 2016 10:22

Beste,

Ik heb 3 kinderen van 8, 7 en 5 jaar oud. Om de veertien dagen gaat ze een weekend naar de papa.
In principe zijn de vakanties in twee gedeeld maar vaak moet hij de kinderen daar deels niet van hebben.
De papa stuurde me een mail met de vraag om weekends te wisselen in het groot verlof want hij gaat op reis met zijn vriendin en haar dochter.
Voor 1 keertje ben ik er zelf niet in dat ene weekend. Het maakt me zo boos dat hij te pas en te onpas in eigen belang de weekends wil wisselen of de kinderen niet moet hebben.
Onze kinderen mogen dus van hem niet mee op reis.
Mijn vraag is nu eigenlijk, ben ik verplicht om de kinderen naar hem te brengen als hij er niet zal zijn? En als hij er nog zou zijn om ze ontvangen, zou dat willen zeggen dat ons kinderen hun papa met diens vriendin en stiefzus moeten uitzwaaien terwijl ze op vakantie vertrekken...

Ik weet niet goed wat ik hiermee moet doen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 21 mar 2016 15:56

Ik ga er van uit dat er een vonnis of EOT is dat de verblijfsregeling regelt.

U houdt zich ten alle tijden aan dat vonnis. Maw: U brengt de kinderen gewoon naar hun vader en u wisselt niet van weekend, tenzij u dat zelf wilt. Een aanpassing aan de regeling kan namelijk pas indien beide partijen akkoord zijn en kan niet eenzijdig opgelegd worden. noch door papa, noch door mama.

Indien papa er niet is, gaat u hiervan melding maken bij de politie. Neem uw kinderen, het vonnis en een kopie ervan mee. Met één melding zal er niets veranderen, maar als dit een wederkerend fenomeen is en u enkel meldingen hebt, kan u bewijzen dat de kinderen niet zoveel bij hun vader verblijven zoals in het vonnis gestipuleerd staat.
U zou dan:
- een aanpassing van de verblijfsregeling kunnen vragen die de reële situatie weerspiegelt
- maar vooral een aanpassing aan de alimentatieregeling kunnen vragen. De kinderen verblijven namelijk méér bij u dan voorzien en u heeft dus ook méér kosten.

Laat u zeker niet dwingen tot een aanpassing die u niet wil. Uiteraard is het niet fijn voor je kinderen dat ze niet mee op reis mogen (zeker dat hij niet op een andere moment met hen gaat? Wij gaan namelijk ook op reis zonder mijn stiefkinderen én een keer met hen), maar je mag je niet emotioneel laten chanteren. Meld hem gewoon dat aangezien de kinderen dan volgens de regeling bij hem zouden verblijven, jij reeds plannen had gemaakt en het voor jou niet mogelijk is om te wisselen. Dat je ervan uitgaat dat hij voor de kinderen zal zorgen of de nodige opvang zal voorzien.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”