Feitelijk aan het scheiden maar willen opnieuw gaan samenwonen

Sharon1988
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Feitelijk aan het scheiden maar willen opnieuw gaan samenwonen

#1 , 15 apr 2016 16:32

Hoi, ik ben nu met men 'man' bezig met d efeitelijke scheiding alles is op papier gezet en moeten nu wachten om naar de rechtbank te gaan om het wettelijk te maken. Ondertussen wonen ik en men kids al op een ander adres en staan de kids ingeschreven bij mij. Nu is onze relatie terug oké en willen we graag natuurlijk terug bij papa gaan wonen. Kan dit opnieuw maar dan wel feitelijk en ook aparte rekeningen en zo of gaat dit problemen geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 15 apr 2016 16:46

als ik me niet vergis is een "Feitelijke scheiding" enkel een feit: dwz je woont niet meer bij elkaar en je domicilie ligt op een verschillende adres. Maar bij een feitelijke scheiding ben je voor de wet nog steeds gehuwd. Enkel de belastingen hanteen deze term nog, want je zal apart belastingsbrieven krijgen en apart belast worden. als je nu al niet meer samenwoont , bén je dus al feitelijk gescheiden.
Ik vermoed dat je bedoelde dat de volgende stap zou zijn dat je voor de rechtbank de wettelijke scheiding zou laten uitspreken.
als dat nog neit gebeurd is, ben je dus nog steeds wettelijk gehuwd. dus als je nu terug bij je echtgenoot gaat wonen, ben je nog steeds zoals vroeger: wettelijk gehuwd. Je kan natuurlijk afpsreken om vanaf nu gescheiden rekeningen te hebben, maar als je volgend het unicerseel stelsel bent gehuwd, blijven de inkomsten nog steeds gezamelijk.
als ik je goed begrijp, wil je dus het volgende: wettelijk scheiden en dan weer feitelijk gaan samenwonen...weet je wel zeker dat je dit wil? Want dan kan als er je partner iets ovekomt, de inboedel door de familie van je partner gevorderd worden als zijnde van hem. En als de woning van je partner is, kan je ook nog je woning verliezen. Kortom, géén erfrechten meer. Zelfs geen bescherming van de gezinswoning of vruchtgebruik.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”