Mijn ex wil onze dochter inschrijven in een schoonheidswedstrijd, kan dit zomaar?!

Garfield85
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mijn ex wil onze dochter inschrijven in een schoonheidswedstrijd, kan dit zomaar?!

#1 , 08 mei 2016 20:12

Mijn ex wil onze 8 jarige dochter inschrijven in een schoonheidswedstrijd, kan dit zomaar?
er is co-ouderschap met dus gezamenlijke beslissing, maar hij wil haar nu inschrijven tegen mijn zin. Hij is er van op de hoogte dat ik dit niet wil, maar wil ze toch per se inschrijven.
Is er iets dat ik hiertegen kan doen?
Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 mei 2016 20:13

Schrijf naar de organisatie dat u als ouder geen toelating geeft.

Garfield85
Topic Starter

#3 , 08 mei 2016 20:20

Ja dat was ik van plan, maar wat als hij toch zijn zin doordrijft?

Ik vind enkel een e-mailadres terug.
Is dit dan ook geldig?
Laatst gewijzigd door Garfield85 op 08 mei 2016 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW

#4 , 08 mei 2016 20:22

Ja dat was ik van plan, maar wat als hij toch zijn zin doordrijft?
Hij mag zijn zin doordrijven, de organisatie moet de inschrijving toch weigeren, of u stapt naar de rechtbank.

Garfield85
Topic Starter

#5 , 08 mei 2016 20:27

Dank je Leen! ik hoop dat een mail eveneens aanvaard wordt dan want emailadressen vind ik genoeg terug, een postadres is wat vager.

LeenW

#6 , 08 mei 2016 20:36

Dank je Leen! ik hoop dat een mail eveneens aanvaard wordt dan want emailadressen vind ik genoeg terug, een postadres is wat vager.
Al op KBO gezocht?

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... hform.html

Garfield85
Topic Starter

#7 , 08 mei 2016 20:40

Nee nog niet, maar het maakt deel uit van een grotere organisatie, dus ik probeer het adres van de grotere organisatie naast de emailadressen :)

Franciscus

#8 , 08 mei 2016 21:38

Gemeente waar de organisatie doorgaat zou wel eens de concrete gegevens van die organisatie kunnen hebben.
Ook de verhuurde plaats heeft die gegevens.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 mei 2016 07:12

Hij mag zijn zin doordrijven, de organisatie moet de inschrijving toch weigeren, of u stapt naar de rechtbank.
toch niet zomaar?

Ook al ben ik zelf tegen dergelijke wedstrijden, toch lijkt me de ene ouder zich niet te kunnen verzetten tegen deelname van het kind in de week van de papa aan zo'n wedstrijd? Als het natuurlijk over meerdere weekends gaat, is het al iets anders... of als er portretrechten gevraagd worden etc.

In het geval van de recentste wedstrijd die nogal groot aangekondigd werd, zal je dus wel argumenten kunnen vinden, maar zomaar? Op basis van welk argument zou dat kunnen? Dat zo'n wedstrijd nogal zielig is, lijkt me niet direct een juridisch argument. En het is nog altijd niet aangetoond dat zoiets per definitie slecht is, lijkt me.

Garfield85
Topic Starter

#10 , 09 mei 2016 07:20

toch niet zomaar?

Ook al ben ik zelf tegen dergelijke wedstrijden, toch lijkt me de ene ouder zich niet te kunnen verzetten tegen deelname van het kind in de week van de papa aan zo'n wedstrijd? Als het natuurlijk over meerdere weekends gaat, is het al iets anders... of als er portretrechten gevraagd worden etc.

In het geval van de recentste wedstrijd die nogal groot aangekondigd werd, zal je dus wel argumenten kunnen vinden, maar zomaar? Op basis van welk argument zou dat kunnen? Dat zo'n wedstrijd nogal zielig is, lijkt me niet direct een juridisch argument. En het is nog altijd niet aangetoond dat zoiets per definitie slecht is, lijkt me.
Het gaat inderdaad om die ene nogal groots aangekondigde wedstrijd. Er is gemeenschappelijk ouderlijk gezag dus ergens lijkt het me logisch dat voor zo n zaken (das toch geen klein iets, media, etc) er akkoord nodig is van beide ouders? Of zie ik dat verkeerd?

denlowie

#11 , 09 mei 2016 08:17

Los van alles, als de vader aan dit kind dit heeft belooft, en daarna het niet doorgaat zal dit toch een moeilijk te verwerken teleurstelling zijn voor dit kind !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#12 , 09 mei 2016 10:44

toch niet zomaar?

Hmm, het lijkt mij evident dat een organisatie de inschrijving van een minderjarige moet weigeren op verzoek van een ouder bij een controversieel evenement. Je zit inderdaad met portretrechten, maar ik heb toch ook mijn twijfels over welke invloed dit heeft over de opvoeding van het kind op vlak van normen en waarden, gezondheid e.d.

giserke

#13 , 09 mei 2016 10:48

Voor zover dit kind dit eigenlijk echt wel wil natuurlijk. Je kunt kinderen alles laten zeggen wat je wil.

Zoals JPV aangeeft zal je strikt juridisch niet veel kunnen doen. Maar ik vermoed als je een mailtje stuurt naar de organisatie, dat die wel snel de kandidatuur zal weigeren, want die wil ook geen ambras in zijn organisatie. Als ik een manager zou zijn van dergelijk evenement, en krijg een mail van een van de ouders, dat die eigenlijk niet wil dat zijn/ haar kind mee doet aan de wetstrijd, dan voel ik aan mijn theewater dat daar vroeg of laat ambras van komt, dan weiger ik dat kind tot deelname van de wetstrijd. De vijver met ouders die hun kinderen op die manier etaleren is groot genoeg om in te vissen....

Ik vermoed wel dat de meeste grote mediahuizen effectief de toestemming vraagt aan beide ouders.

Garfield85
Topic Starter

#14 , 09 mei 2016 20:22

Laat ons zeggen dat hij idd haar zodanig heeft opgedraaid want een van de stiefzussen zou deelnemen.
Echter mijn dochter is een heel emotioneel persoon, die zich door de hele situatie bij hem niet echt goed in haar vel voelt en er een laag zelfbeeld aan overhoudt.. Een van de redenen dat ik niet wil dat ze aan zo n media circus meedoet...

Terug naar “Echtscheiding”