Verkoop woning

Pierre70
Topic Starter

Verkoop woning

#1 , 26 feb 2006 19:38

Mijn echtgenote en ik zitten midden in een echtscheiding(deze is wel nog niet uitgesproken). Onze communicatie is ook verre van ideaal en ik heb dan zonder medeweten van haar een contract gesloten met een makelaar om een koper te zoeken voor ons huis(Ons huis maakt deel uit van de huwelijksgemeenschap).

Deze makelaar vroeg een loon van 3% op de verkoopprijs en er stond ook nog in het contract dat hij ook een forfaitaire vergoeding van 3%zou krijgen als ik het huis zelf zou verkopen, zonder bewijs van prestatie van zijn kant.
Nu hebben mijn (bijna ex-)vrouw en ik het huis toch zelf kunnen verkopen. De makelaar wilt nu de 3% vergoeding.

Zijn we nu verplicht om dit zomaar te betalen? of kunnen we hier nog iets aan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast
Topic Starter

#2 , 27 feb 2006 01:52

het contract dat je met de makelaar hebt afgesloten is nietig: hij weet dat hij de handtekeningen van beide huiseigenaars had moeten vragen, zeker als je hem gezegd had dat je nog niet gescheiden was. Als hij jouw identiteitskaart gevraagd heeft, had hij gezien dat er "gehuwd" opstaat = dan was het een (berekend) risico van hem om maar ??n handtekening te vragen. Als hij je identiteitskaart niet gevraagd heeft, is dat een beroepsfout van hem geweest.

niet meer relevant: zijn commissie op de verkoop na de be?indiging van het contract is misschien terecht, want elke makelaar neemt de clausule op dat hij commissie krijgt na be?indiging van het contract, maar wel op voorwaarde dat hij je net na de be?indiging een lijst met kandidaat-kopers heeft overgemaakt.

niet meer relevant: je spreekt altijd over 3% , maar eigenlijk is het 3,63% omdat de makelaar 21% BTW moet rekenen op die verkoop. Overeenkomstig de Wet op de Handelspraktijken en Bescherming van de Consument mag dit niet. Dat is zeker geen reden tot ontbinding, maar het is een verzwarend arument om de eerste reden te staven: mijnheer de rechter, kijk eens hoe malafide hij wel is: hij liet uitschijnen dat ik 3% moest afgeven, maar dat zou 3,63% geweest zijn.

Lex

#3 , 27 feb 2006 08:48

het contract dat je met de makelaar hebt afgesloten is nietig: hij weet dat hij de handtekeningen van beide huiseigenaars had moeten vragen, zeker als je hem gezegd had dat je nog niet gescheiden was. Als hij jouw identiteitskaart gevraagd heeft, had hij gezien dat er "gehuwd" opstaat = dan was het een (berekend) risico van hem om maar ??n handtekening te vragen. Als hij je identiteitskaart niet gevraagd heeft, is dat een beroepsfout van hem geweest.
En als het electronische Id kaart is?

Reclame

Pierre70
Topic Starter

#4 , 27 feb 2006 17:48

Bedankt voor het antwoord.

Terug naar “Echtscheiding”