Ik ben reeds 5 jaar gescheiden met EOT met c-ouderschap/verblijfsregeling week om week. Mijn dochter is 14, mijn zoon 11.
Ik vraag jullie raad in hetvolgende, maar ik weet niet echt hoe te beginnen:
De ex is getrouwd met een Russische dame met zelf een tienerdochter. Sinds het moment dat die vrouw in België is komen wonen (vorig jaar juni), weigert mijn dochter om nog te komen. Ze dreigde met 'zelfmoord' wat eerder een gevoelig snaar raakte bij haar vader (dramaqueen). Ik heb onmiddellijk enkele instanties geraadpleegd en op hun aanraden heb ik een therapeut geraadpleegd. Zowel ik zelf als de dochter zijn in therapie gegaan, soms alleen, soms met ons 2. De vader was akkoord. Resultaat: ze is in de vakantie - op vraag van de therapeut- 1 keer 3 dagen geweest. Ze gedroeg zich heel normaal, alsof er niets aan de hand was. De maand nadien (de therapeut was in verlof) heb ik haar meerdere keren gevraagd om te komen, maar zonder resultaat. Na de vakantie gaat de therapie verder... telkens de therapeut aandringt om naar mij te komen, komt ze en is er HELEMAAL NIETS op te merken aan haar gedrag. Vragen van mijn kant (gedag zeggen als ik de zoon afzet, antwoorden op een vraag of ze al dan niet komt, een brief schrijven met redenen (ook op vraag van therapeut) worden volledig genegeerd. De vader stond er telkens bij en keek ernaar - geen reactie van hem. Het is mijn probleem, dus ik moet het maar oplossen.
En daar zit nu net het probleem: Ik probeer een tiener op te voeden, met de nodige discussies en grenzen te stellen en bij papa kan en mag alles. Straffen die we beiden hebben opgelegd, worden bij de papa niet nageleefd, ed. Natuurlijk is dat de situatie waar een tiener zich het beste bij voelt. Haar 'plusmama' moeit zich hoegenaamd niet.
Maw, ik ben de enige die aan de kar trekt in heel dit verhaal en zowel de vader als de dochter wensen te stoppen met de therapie. Ik ga akkoord, maar stel wel dat ze opnieuw in therapie moet, desnoods bij een andere, voor haar eigen bestwil. In eerste instantie voor haarzelf, daarna om het contact met mij terug op te nemen. Dit is ook gebeurd sinds Februari. Eind vorige maand (mei) ga ik op eerste bezoek bij de nieuwe therapeute en daar krijg ik te horen dat de dochter helemaal geen contact wenst. Niemand kan mij een deftige reden aangeven.
Ik heb ondertussen al maanden mijn dochter niet meer gezien, buiten 1 oudercontact waarbij ik vuil bekeken geweest ben en totaal genegeerd. Als ik de ex hierover aanspreek, krijg ik enkel als antwoord: ik ben er ook niet mee akkoord dat ze zich zo gedraagd. De dochter moet geen verantwoording afleggen tegen haar vader, moet geen respect tonen en hij vermijdt elk conflict met haar.
Nu is er eind Juni nog een sessie bij de Therapeute waarbij de ex en de dochter gaan zeggen dat ze de sessie willen stoppen. Ik moet niet zeggen dat de schoolresultaten ook naar beneden aan het kelderen zijn zeker???...
Het financiële luik: sinds de scheiding wordt het kindergeld en onze maandelijkse bijdragen (100€ elk) op een gemeenschappelijke rekening gestort voor gemeenschappelijke kosten (kleding, dokter, orthopedie, therapie, school, hobby's, ....). Nu wilt de ex dat ik plots alimentatie moet betalen: Voor hem: de helft van het kindergeld + de helft wat op de gemeenschappelijke rekening staat + ik zou hem 100€ per maand moeten betalen + 50€ op de gemeenschappelijke voor de zoon.
Ik heb nooit mijn plichten als moeder geschonden. Ik ben telkens naar d Heb er alles aan gedaan om mijn dochter terug te krijgen, maar zolang als de vader zich niet gedraagd als een vader en zijn verantwoordelijkheden neemt, zal er niet veel veranderen.
Om de zaak niet te laten escaleren, heb ik nog geen melding gemaakt bij de politie dat ze weigert te komen. Maar nu is stilaan de maat vol.
wat doe ik nu het beste? Heeft het zin om naar de politie te gaan omdat ze tiener is? (rechter zal toch rekening houden met de wenst van de dochter)
Wat als ze 'ontspoord? ben ik dan medeverantwoordelijk voor haar daden ondanks dat ze niet meer komt?
Moet ik zomaar alimentatie betalen??? Neem ik best een advokaat onder de arm?
Graag jullie advies
Bedankt