scheiding en wat nu met kosten van huis dat te koop staat?

Tineke_Milo_Nova
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

scheiding en wat nu met kosten van huis dat te koop staat?

#1 , 04 jul 2016 12:48

Hallo,

Ik ben met mijn partner uit elkaar gegaan op 8 april 2016, we hebben samen twee kinderen onder de drie jaar, en hij heeft bijna onmiddellijk iemand leren kennen en woont er nu al sinds vorige maand mee samen!
Dus ik woon nog in de woning die we samen gekocht hadden met de twee kinderen, het huis staat wel al sinds 11 april te koop, ook hebben we die dag ons wettelijk samenwonen opgezegd.
Nu zou hij via de rechtbank (familierechtbank oudenaarde) zijn regels willen opstellen voor de kinderen maar staat er ook bij, ik mag dus van hem blijven wonen in de woning maar zou alle hpyothecaire kosten alleen moeten dragen!!
Ik kan dit onmogelijk, we hebben ook nog een verbouwingslening en dergelijke lopen...
Momenteel heb ik kunnen een franchise krijgen voor 6 maanden dat we enkel interesten dienen te betalen aangezien het te koop staat. Maar vanaf november is dit weer de volle pot en komt dit op meer dan 900euro ik kan dit gewoon nooit alleen betalen!!
Kan hij dit mij zomaar opleggen? Hij gaat dan wel later mee profiteren van de voordelen zoals in de belastingen enzo? En met de verkoop? Dit kan toch niet zomaar?
Help?
:roll: :shock:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 04 jul 2016 15:22

Wat de kosten betreft verbruikskosten zijn zowiezo voor u.
Normaal dienen de hypotheekkosten door beiden betaald te worden maar u dient ook een bezettingsvergoeding gelijk aan de helft van de (normale) verhuurkosten te betalen aan uw ex.
De verbouwingslening dient door beide betaald te worden.

Zorg dat u een goede advocaat hebt en informeer u ook bij uw notaris hoe het zit met kosten - betalingen - verdelingen - ook wie heeft wat betaald bij aankoop dat dient mogelijk eerst verrekend te worden.

Kosten blijven zolang huis niet verkocht is en ergens anders gaan wonen en leegstand van huis geeft u enkel meer kosten.
Als de kinderen bij u verblijven 7/7 dan hebt u recht op alimentatie voor de kinderen.
Mocht er een substantieel verschil in inkomen zijn tussen uzelf en uw ex dan kan u daar ook een extra tegemoetkoming voor krijgen ( hogere alimentatie) ...bespreek dat met uw advocaat.
Mogelijk hebt u recht op een pro-deo advocaat
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/
http://balieantwerpen.be/nl/pro-deo/eer ... s-bijstand
http://www.advocateninoudenaarde.be/

Tineke_Milo_Nova
Topic Starter

#3 , 05 jul 2016 08:47

bedankt, maar dat is dus het probleem als ik de lening moet de helft meebetalen en de helft van een huur dan betaal ik gewoon alles alleen! dat is een bedrag dat ik nooit kan betalen gewoon, dit is een huis dat ik alleen nooit niet zou kunnen kopen hebben en ik wil daar ook weg zo snel mogelijk als het kan,maar het geraakt niet onmiddellijk verkocht...
Ik heb wel een schuldbekentenis dat hij mij 5.000euro terug moet als we uit elkaar gaan en/of bij de verkoop van de woning (binnen de 3 maanden daarna terug te storten) dat is het geld dat mijn ouders er in gestoken hebben.
voor de rest is alles geleend net zoals de verbouwingslening...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”