ex pakt zoon af ,niet naleven vonnis

PETER64
Topic Starter

ex pakt zoon af ,niet naleven vonnis

#1 , 11 sep 2016 14:31

mijn ex pakt mijn kind af ,er is op 13 april een vonnis uit gesproken, dat zoon ,op zaterdag van10 tot 18 bij pa moet zijn op woensdag na school van 14 uur tot 19 uur en het weekend er op van zondag 10 uur tot 18 uur.
Nu sinds 4 juni wil ex kind niet meer brengen. Zoon is 13 zij lapt aan alles haar laars en zegt zoon moet niet van de rechter als hij niet wil en van de politie in een sms. Ze is ook met het kind naar Frankrijk op vakantie geweest er stond geen verlof periode in het vonnis de regeling liep gewoon door.
Er stond wel in het vonnis dat zoon met giro op kamp mocht van 1 tot 10augustus.
zie mijn kind al bijna 3 maand niet meer, en kan telkens aangifte gaan doen bij politie.
Zoon stuurde een ,brief van op kamp dat mama niet weet ,er stond in papa ik mis je enorm!!!!!
Ik heb deze brief aan mijn advocaat bezorgd .
Er is een sociaal onderzoek geweest ,waar in ex toe gaf al meerdere jaren een minnaar te hebben.
Ik wist het wel maar bleef bij haar voor het kind.
Wist op voorhand wat voor een tang ex is en als ik de deur achter me zou sluiten ik mijn zoon voor goed kwijt was.
Zoon schreef mama wil mij voor goed van jou af pakken!!!.
Wat voor gevolgen kan dit hebben ?
of doen rechters hier niks aan????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 11 sep 2016 17:43

Je kan deze weigeringen voor de correctionele rechtbank aanvatten. Het niet naleven van een vonnis is een misdrijf. Per slot van rekening negeert de andere ouder een vonnis dat door een rechter is uitgesproken... Dus blijf steeds klacht neerleggen bij de politie (breng steeds het vonnis mee) De andere ouder riskeert een dwangsom voor elke keer dat ze de verblijfsregeling negeert én bovendien zelfs een wijziging van de verblijfsregeling in haar nadeel. Stuur haar een beleefde doch besliste mail dat u haar aanraadt het vonnis te respecteren. En dat u haar aanraadt zich te informeren bij een juridisch deskundige over de mogelijke juridische gevolgen (cfr. Dwangsommen, wijziging verblijfsregeling, strafblad etc) voor haar indien ze stelselmatig het vonnis naast zich neerlegt. Leg uit dat je verkiest dat ze zich bij een neutraal niet-betrokken persoon informeert, gezien het feit dat ze zelf meent dat ze niet veplicht is het gerechtelijk vonnis te volgen.

j.demoor

#3 , 13 sep 2016 09:25

“Art.432.§ 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot duizend euro, of met een van deze straffen alleen worden gestraft :de vader of moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de...bewaring van de personen aan wie de bevoegde overheid het heeft toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren...§ 3. Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist, hetzij gedurende het verloop of ten gevolge van een geding tot echtscheiding of tot scheiding van tafel en bed, hetzij in andere bij de wet bepaalde omstandigheden, dan worden de straffen bepaald in de §§ 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.§ 4. Indien over de bewaring van het minderjarige kind een aan de rechtspleging door onderlinge toestemming voorafgaande minnelijke schikking is getroffen, worden de straffen bepaald in §§ 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die, vanaf de datum van de overschrijving van de echtscheiding door onderlinge toestemming, het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing of de minnelijke schikking is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan hen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.”(Strafwetboek).

‘...of doen rechters hier niks aan?’

"Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Wetboek van Strafvordering).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”