buitengewone schoolkosten

papa_3
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

buitengewone schoolkosten

#1 , 29 dec 2016 11:59

Beste leden,

Ik ben een gescheiden papa van 3 kinderen (lagere school momenteel)

De kinderen verblijven om de 2 weken een weekend bij mij en de rest van de tijd bij de mama (waar ze logischer wijs ook gedomicilieerd zijn)
Ik betaal alimentatie en de helft van de buitengewone kosten.

Over de alimentatie bestaat er geen discussie. Vastgelegd bedrag dat geïndexeerd wordt en dat stijgt bij bepaalde leeftijden van de kinderen.

Over de interpretatie van de buitengewone kosten zijn er wel problemen, in het bijzonder over de buitengewone schoolkosten.

Dit staat er letterlijk in het EOT:
de buitengewone kosten betreffen onder meer alle medische uitgaven buiten de normale gezondheidszorgen. School- en studie uitgaven (abonnementen voor vervoer en tijdschriften, inschijvings- en cursusgelden, huur studentenkamer, aankoop schoolboeken en studiematerialen, school en studiereizen, bijscholing, privé- of kostschool, verblijven in het buitenland (behoudens de gewone vakanties). Alleen het gedeelte dat daadwerkelijk door de ouders gedragen moet worden komt voor verrekening in aanmerking.
.

Ex ontvangt een schooltoelage. Het bedrag hiervoor is me niet meegedeeld.

Nu krijg ik tijdens de maandelijkse afrekening van de buitengewone kosten constant te maken met uitgaven, waarvoor mijn inziens eerst de schooltoelage moet gebruikt worden. Het zijn telkens kleine bedragen, zoals bvb aankoop turntrui, schoolzwemmen, uitstapje naar een speelplein, toneelvoorstelling tijdens de schooluren,... je weet wel, iedere activiteit waarvoor een kind wel eens x euro moet meehebben naar school).
Mijn ex beweert dat ze de schooltoelage mag gebruiken voor de aankoop van kledij waarin de kinderen naar school kunnen, brandstof voor de wagen om kinderen naar school te voeren. Ik interpreteer dit anders, kledij zit volgens mij in de normale alimentatie, schoolvervoer met privé voertuig ook.

Kan er iemand duidelijkheid brengen over wat bijzondere schoolkosten nu allemaal juist zijn. En waarvoor de schooltoelage bestemd is?
Het www leverde me vrij weinig (en vooral tegenstrijdige informatie op).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 29 dec 2016 12:18

Jij hebt gelijk wat betreft de kledij voor naar school te gaan, brandstof e.d. (mijn mening)

De schooltoelage wordt in de eerste plaats gebruikt om de schoolfactuur te betalen. Op de schoolfactuur staat meestal de middagopvang, naschoolse opvang (bij de ene school wel, de andere niet) en eten en drinken.
Al de rest die vermeld wordt : uitstappen, toneel, zwemmen, extra sportdagen e.d. wordt door de ouders elk voor de helft betaalt min de aftrek van de schooltoelage. Als je weet hoeveel het bedrag is van de studietoelage, trek je eerst de kosten volledig af totdat het bedrag op 0 staat, vanaf dan worden de kosten verdeeld.
Bij ons hebben we nog nooit voor alle extra kosten (zwemmen, toneel, enz...) moeten bijbetalen, want de studietoelage dekt tot nu toe alle kosten. (kinderen in kleuterklas)
Je kan zelf het bedrag opvragen van de studietoelage, je stuurt een mail/brief met jouw gegevens en de gegevens van de kinderen (rijksregisternummer en adres) naar de dienst en vraagt een bewijs op.

eylis

#3 , 29 dec 2016 12:31

eerst en vooral: kunnen de kinderen met een ander vervoermiddel naar school? bvb. openbaar vervoer? Dan betaalt u per jaar een forfaitaire som die de helft bedraagt van een schoolabonnement voor het openbaar vervoer. Dan is dat geregeld. Niemand verplicht u om bij te dragen in de kosten voor het vervoer per auto. Als u de helft betaalt van een schoolabonnement hebt u aan uw plicht voldaan. Als de moeder dan kiest om toch de wagen te gebruiken, is dat haar persoonlijke keuze.

Ten tweede vraagt u per vriendelijke mail om op de hoogte gebracht te worden van de omvang van de studietoelage van de kinderen. Aangezien u per vonnis voor de helft bijdraagt in de biezondere kosten, moet er uiteraard een transparante boekhouding gevoerd worden over de schoolkosten die gemaakt worden, maar dat houdt uiteraard ook in dat er een transparante boekhouding gevoerd moet worden over mogelijke inkomsten en toelagen mbt die schoolkosten. Maw u moet ook op de hoogte zijn van welke middelen er van derden binnenkomen om die kosten te dekken.
In de mail laat u weten aan de moeder dat studietoelages in eerste instantie gebruikt worden voor de rechtstreekse schoolkosten. Zoals daar zijn: schooluitrusting, -boeken en -materiaal. en educatieve uitstappen in het pedagogische kader. Kleding hoort daar niet bij, gezien dat niet schoolgebonden is, maar voor alledag. Indien de kinderen niet naar school zouden gaan, zouden ze hun kleren ook dragen. Schooluitrusting niet dus.

Laat weten dat u nog niet beschikt over een duidelijk overzicht welke kosten reeds gedekt zijn door de schooltoelage. Dat u uiteraard graag de schoolkosten die de toelage overschrijden vergoed. Laat haar vriendelijk weten dat ze zich hierover best informeert bij een onafhankelijke deskundige, teneinde de correctheid van uw mededeling na te trekken.

Reclame

papa_3
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2016 17:03

bedankt voor de hulp iedereen!

Terug naar “Echtscheiding”