Co-ouderschap belastingsvoordeel

Rechtspraak09
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Co-ouderschap belastingsvoordeel

#1 , 20 feb 2017 10:46

Mijn ex en ik zijn iets meer dan 2 jaar uit elkaar. In 2015 is er een ouderschapsovereenkomst via de Rechtbank uitgesproken, waarbij we voor co-ouderschap hebben gekozen, week om week. Hierin staat ook dat het officieel adres van de kinderen om de 3 jaar bij de andere ouder wordt gezet. Dit om voor beiden het belastingsvoordeel te krijgen. Hij heeft ondertussen 2 jaar belastingsvoordeel gekregen, in januari 2018 wordt het officieel adres bij mij gezet. Nu heeft de belastingsdienst gevraagd om de ouderschapsovereenkomst op te sturen en beslist dat er geen fiscaal voordeel meer wordt gegeven omdat er co-ouderschap is. De kinderbijslag wordt op een gezamenlijke rekening gestort. Dit geld wordt gebruikt voor verblijfsoverstijgende kosten. Mijn ex gebruikt die rekening ook om de buitenschoolse kinderopvang te betalen als onze kinderen bij hem zijn. Ikzelf maak geen gebruik van de kinderopvang. Ondertussen heeft hij nog een kind gekregen. Omdat mijn kinderen nu officieel bij hem wonen, krijgen zij voor het derde kind meer kinderbijslag.
Nu eist de papa en zijn nieuwe vriendin dat het officiële adres voor altijd bij hen blijft omdat zij anders minder kindergeld krijgen voor hun kind. Ikzelf zou dit overwegen, maar meteen dreigen met de Vrederechter geeft toch een wrang gevoel. Zij zeggen ook dat de Vrederechter toch voor hen zal kiezen, dat daar geen twijfel over bestaat. Ik vraag me af of dit klopt? En ook, hij heeft nu 2 jaar belastingsvoordeel gekregen, kan daar iets van worden gerecupereerd? Over hoeveel geld gaat het dan ? Ik zou ook willen vragen of het mogelijk is om de kinderopvang zelf te betalen en niet meer van de gezamenlijke rekening aangezien zij daar het meeste geld van gebruiken en er toch geen voordeel meer is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 20 feb 2017 20:33

Het lijkt niet correct dat hij de buitenschoolse opvang van de gemeenschappelijke rekening betaalt terwijl jij dit niet doet. Als dit niet zo overeengekomen werd in de EOT dan vraag je hem dat geld terug op de rekening te zetten.

Je kan akkoord gaan om de kinderen bij hem te laten staan in uw periode mits hij uw gederfd belastingsvoordeel vergoedt verhoogd met de helft van zijn winst (hoger kindergeld en extra belastingsvrijstelling) Dit is gangbaar en is win-win. Als hij niet akkoord gaat dan voer je de EOT uit zoals overeengekomen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”