Besten,
Ik ben reeds 8 jaar samen met mijn partner waarmee ik wettelijk samenwonende ben. Mijn partner heeft een zoontje van 11 jaar waarbij het hoederrecht momenteel met co-ouderschap wordt geregeld.
De vader van het kind probeert al enkele jaren het kind te manipuleren in het verkiezen van het volledige hoederrecht bij zijn vader te plaatsen. Tot voor kort hebben we dit altijd voor onmogelijk geacht, maar daar blijk misschien verandering in te komen. Buiten de horror dat ons gezin misschien uiteen getrokken gaat worden, maken we ons ook zorgen over de financiële gevolgen. De vader is een alleenstaande zelfstandige die zo weinig mogelijk aangeeft en zodoende een zeer laag (officieel) loon heeft. Terwijl wij tezamen best wel een goed loon hebben. We hebben echter wel nog een stevige afbetaling van ons huis, nog goed wat verbouwingswerken in het verschiet en nog een kindje van ons beiden. Moeten wij ons zorgen maken voor onze financiële toekomst?
Op volgende vragen hadden we graag een antwoord gevonden:
Wordt de alimentatie berekend enkel en alleen op het loon van de mama van het kind of op ons gezamenlijk loon?
Zou het misschien beter zijn als we ons statuut te veranderen naar feitelijk samenwonend, of maakt dit helemaal niets uit?
Alvast bedankt.