scheiden

tinaatje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

scheiden

#1 , 23 aug 2018 08:32

hey,
mijn man is onlangs van de een op de andere dag vertrokken wij zijn gehuwd wat volgens de wet mag heeft ondertussen zijn domiciel verzet ik krijg geen duidelijkheid over wat hij eigenlijk wil ik zelf wil niet scheiden nu heb ik 2 vragen ten eerste welke rechten heb ik nu nog en ten tweede moet ik akkoord gaan met een scheiding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 23 aug 2018 09:44

Niet akkoord gaan met een scheiding is een dure grap. Want uiteindelijk wordt er dan gescheiden via een rechtzaak en dat kost veel geld. Maar u zou best wel klacht neerleggen bij de politie voor gezinsverlating. Als één van de gehuwde partners plotsklaps het huis verlaat en geen afspraken maakt over hoe zaken verder geregeld worden is dat een ernstige fout en zelfs een klachtmisdrijf. Begin daar best mee om de omstandigheden te omschrijven en aan te geven bij de politie.

tinaatje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2018 10:08

Niet akkoord gaan met een scheiding is een dure grap. Want uiteindelijk wordt er dan gescheiden via een rechtzaak en dat kost veel geld. Maar u zou best wel klacht neerleggen bij de politie voor gezinsverlating. Als één van de gehuwde partners plotsklaps het huis verlaat en geen afspraken maakt over hoe zaken verder geregeld worden is dat een ernstige fout en zelfs een klachtmisdrijf. Begin daar best mee om de omstandigheden te omschrijven en aan te geven bij de politie.

als ik begin op te zoeken zou je tegenwoordig kunnen scheiden zonder toestemming van uw partner ik vraag mij dan af wat tegenwoordig nog de bescherming is van gehuwd te zijn

Reclame

eylis

#4 , 23 aug 2018 11:13

Dat is een persoonlijke opinie. De bescherming van het huwelijk gaat over wat er gebeurt tijdens het huwelijk, maar het huwelijk beschermt zichzelf niet tegen de opheffing ervan. Een huwelijk is in feite een contract en contracten kunnen opgezegd worden, mits voorwaarden. Niemand kan dus verplicht worden gehuwd te blijven. Daarom kan iedereen die wil scheiden ook scheiden, maar het moet wel correct gebeuren, dwz: elkaars rechten en plichten moeten gerespecteerd worden. Als één partner zich verzet tegen de scheiding, dan gaat het via een rechtszaak die aan beide partijen geld kost. Scheiden in onderlinge toestemming kost bijna niets ( 100 euro aan gezegelde documenten van de gemeente en het rolrecht) en het gaat snel. De bescherming van het huwelijk houdt wel in dat uw echtgenoot niet zomaar de gezinswoning mocht verlaten zonder afspraken te maken. Men is namelijk wel verplicht tot steun en het bijdragen in de lasten van het gezamenlijke huishouden. En dat deed uw echtgenoot klaarblijkelijk niet. Dus daar best klacht voor neerleggen. Dàt wordt bedoeld met de bescherming van het huwelijk.

Terug naar “Echtscheiding”