domicilie - fiscaal co-ouderschap - kinderopvang inbrengen

Leffe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

domicilie - fiscaal co-ouderschap - kinderopvang inbrengen

#1 , 26 aug 2018 10:58

Hoi iedereen

Context:
- Mevrouw en ik wonen feitelijk uit elkaar sinds april 2018, en zeggen het wettelijk samenwonen deze maand op. Zij is weggetrokken. Ikzelf bleef vanaf april het huis alleen aflossen en het dossier om mij in te kopen is bij de bank goedgekeurd.
- Wij hebben samen twee kinderen. Een van 5 jaar, een van 9 maanden.
- Mevrouw liet vanaf haar vertrek kindergeld op haar eigen rekening toekomen.
- Voorlopig is overeengekomen om te laten homologeren bij de notaris begin september:
gelijkmatig verdeelde huisvesting (geen week/week voorlopig maar wel ene week 2 nachten en andere 4 nachten de kinderen bij de papa) + geen alimentatie wegens gelijke verdeling en beide ouders ongeveer zelfde loon + élke ouder 1 kind ten laste (fiscaal voordeel) + beide kinderen bij de mama laten domiciliëren vanaf september + werken met een gemeenschappelijke kinderrekening waarmee de kosten voor opvang, kleren etc betaald worden + kindergeld daarop laten toekomen.
- De bedoeling is dan dat beide ouders elk een bedrag op die rekening storten maandelijks, bv. 100 euro.

1) domicilie kinderen bij de mama - gevolgen?
De moeder van mijn kinderen wil de kinderen bij haar gedomicilieerd zien, voor de voordelen zoals goedkopere huisvesting (zij huurt momenteel) en kinderopvang (dat laatste niet haalbaar dacht ik, met haar hoog loon).
Wat zijn de financiële gevolgen voor mij?

Als ik de woning bijvoorbeeld niet verder kan betalen en ooit besluit om te verkopen, en weer moet gaan huren, dan heb ikzelf totaal geen recht op goedkopere huisvesting, maar mijn ex wel? Mijn kadastraal inkomen gaat omhoog, dacht ik? Zijn er nog addertjes onder het gras? Gratis hoeveelheid water per gedomicilieerde, dat bestaat niet meer, dacht ik.

2) kinderopvang inbrengen bij de belastingen?
Aangezien we zullen werken met een gemeenschappelijke rekening, en aangezien ik dus mooi de helft meebetaal aan opvang voor onze kinderen, hoe zit het dan precies met kinderopvang fiscaal aftrekken?

Is dat voor élk kind voor de dagen dat het bij mij verblijft? Alleen voor het kind dat ik ten laste heb (ik vermoed dit)? Indien dat laatste is het niet eerlijk, aangezien de mama dan dure kosten voor crèche voor de jongste inbrengt, en ikzelf slecht voor opvang tijdens de paas- en zomervakantie van het oudste kind.

Dat brengt mij tot het volgende. Ik las hier en daar iets over 'fiscaal co-ouderschap'.

3) Fiscaal co-ouderschap = dus NIET hetzelfde als élk 1 kind ten laste nemen, elk fiscaal voordeel voor 1 kind?
Is fiscaal co-ouderschap interessant voor onze situatie, met twee kinderen, geen van beide ouders in een nieuw samengesteld gezin?
Is dat opeens nadelig indien er ooit sprake komt van een nieuw samengesteld gezin? Vroeger had je 'hergroepering van kinderbijslag' door domicilie van kind(eren) te laten wijzigen naar de ex-partner, om zo financieel voordeel te hebben (en dat dan te verdelen met je ex-partner). Dat is niet meer van toepassing met de wijzigingen in kinderbijslag, of kan dat juist wel nog steeds?

4) Feitelijk apart vanaf april '18 - wettelijk alleenstaand vanaf september '18 - fiscale gevolgen vanaf 2019?
Zijn onze beide kinderen voor heel 2018 nog fiscaal ten laste van mij, de papa?
Of wijzigt dat al naar 1 ten laste voor mij vanaf akte tekenen bij notaris (september)? Alleen bij fiscaal co-ouderschap of sowieso?
Word ik voor de fiscus in 2019 voor héél 2018 gezien als alleenstaande met 1 kind ten laste, of slechts vanaf september? Moet ik geld teruggeven dus voor de periode tot september?
Ik koop de mama van mijn kinderen uit voor de woning, dus ook voor de 3 maanden dat zij het huis nog bewoonde (jan-feb-maart) en meebetaalde aan aflossing kapitaal. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat zij meegeniet van het fiscaal voordeel door inbreng van het huis voor de periode waarin ze nog wettelijk samenwonend was met mij. Tenzij zij mooi de helft bleef meebetalen tot eind augustus, wat niet het geval was.

Dus concreet: ik wil de kinderopvang voor beide kinderen in 2019 kunnen inbrengen, of verdeling van dat fiscaal voordeel indien de mama dat inbrengt (zij zal die rekeningen betalen via de gemeenschappelijke rekening aangezien de briefwisseling naar haar huis verstuurd zal worden), aangezien ik daar aan meebetaalde. En ik wil geen verdeling van fiscaal voordeel naar haar toe voor de woning die ik vanaf april alleen aflos, en waarvoor ik haar voor de eerste maanden uitkoop. Het spreekt voor zich dat we samen nog de belastingbrief hebben ingevuld voor 2017, en dat er hier geen kwestie is over verdeling als we terug krijgen van de fiscus. Ik zal ook best eens contact opnemen met de fiscus over deze zaken, zeker?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding