Hallo,
Ik heb twee vragen. Mijn (toekomstig ex-)echtgenote en ik zijn een scheidingsprocedure gestart. Wij zijn beide Nederlander, maar wonen in België. Voor de scheiding hebben we een Nederlandse familierecht-advocaat ingeschakeld. Samen met hem hebben we een Echtscheidingsconvenant opgesteld. Daarin staan twee punten waarvan wij noch de advocaat precies weet hoe dat hier in België werkt:
1. Partneralimentatie.
In het convenant staat nu dat ik maandelijks bij vooruitbetaling voor de eerste van de maand aan mijn ex-partner een bedrag zal voldoen van € 1.150,- netto, als bijdrage in levensonderhoud. Gezien het feit dat de bijdrage vrijwel zeker als een bruto betaling zal worden aangemerkt door de Belgische fiscus, moeten we op korte termijn laten bepalen welk bruto bedrag dient te worden betaald om voor mijn ex-partner te komen tot een netto-alimentatie van € 1.150,-. Ik zal vervolgens het bruto-bedrag overmaken (tenzij zou blijken dat een netto-bijdrage wel toegestaan is).
Mijn vraag: is een netto bedrag toegestaan, of wordt dit bedrag als zodanig inderdaad als bruto bedrag gezien? En indien het laatste het geval is, wat is dan het bruto bedrag (volgens de belastingdienst) dat ik zou moeten betalen om tot het netto bedrag te komen dat in het convenant is opgesteld?
2. Boedelverdeling
Onder boedel worden niet enkel roerende goederen gerekend, maar ook leningen, schulden, etc. Nu heb ik helaas door mijn eigen stommiteit een schuld bij de belastingdienst die ik moet gaan afbetalen. Ook al waren we nog getrouwd toen ik de schuld heb veroorzaakt (mijn ex-partner wist hier niet van af), ik wil onder geen beding dat mijn ex-partner de helft van deze schuld op zich moet nemen. Ik wil dus deze schuld volledig op mij nemen en afbetalen. In Nederland wordt dat gezien als 'scheve boedelverdeling' en belast als 'schenking'. Is dat in België ook zo, en zo ja, wat zijn de fiscale en financiële consequenties hiervan?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden en adviezen!