Schoolkeuze co-ouderschap

verhulna
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schoolkeuze co-ouderschap

#1 , 03 dec 2018 14:45

Bij de scheiding in 2011 is besloten om onze dochter (toen 4j) in co-ouderschap (week/week) op te voeden en dus haar op de kleuter- en daarna lagere school te laten, waar zij reeds school liep. Ik vond dat zij destijds al genoeg te lijden had onder de scheiding en dus wou ik dat ze toch 1 houvast had: school. Ik ben destijds verhuisd en mijn ex-man is in de buurt van de school blijven wonen. Voor hem wandelafstand en voor mij ca. 26 km rijden elke morgen en avond (zonder werkkilometers - doe zo'n 100 km per dag enkel school/werk).

Ik heb dit nu 7 jaren zonder morren gedaan, heb mijn werkrooster laten aanpassen en ouderschapsverlof op woensdag genomen. Onze dochter heeft geen enkele na-schoolse activiteit moeten missen en ging ook naar alle verjaardagsfeestjes als zij bij mij verbleef.
Haar jongere zus hebben we ook doelbewust in diezelfde school ingeschreven, zo had ze ook in de andere week met haar contact. Dus de weken dat de oudste bij haar papa is, doe ik sowieso ook die kilometers.

Nu vraag ik aan mijn ex-man om een middelbare school te kiezen, qua afstand en tijd in onze dochter haar belang. Voor hem is de afstand opnieuw korter, voor mij opnieuw 26 km maar op weg naar mijn werk. Dit zou voor ons resulteren in meer quality time (ik win elke dag 1 uur), hoeft onze dochter niet om 7u 's morgens al te vertrekken en kan ik haar onmiddellijk oppikken na school (nu schoolopvang of bij oma, nog eens extra kilometers, dus nog meer tijd).

Zijn keuze valt echter op twee scholen volledig uit de regio, veel korter voor hem maar voor ons zou het 's morgens een helse rit worden van 34-40 km.
Hij heeft onze dochter op verschillende manieren al emotioneel (haar vrienden missen, oma kan niet rijden want opa is ziek, oma kan neefje en nichtje niet opvangen dan, ...) bespeeld, opdat haar keuze zou vallen op de school die hij verkiest.Wij hebben de rit onlangs gemaakt: om 7u 's morgens en niet voor 19u 's avonds thuis.

Hij weigert alle argumenten aan te horen en liet weten dat ik enkel in mijn eigen belang denk (werk, jongere zusje, ...). Volgens hem moet ik maar verhuizen of ander werk zoeken.
Wat kan ik doen als hij alle gesprekken blijft weigeren? Zij wordt in maart 2019 12 jaar. Bepaalde scholen beginnen al met inschrijven vanaf januari 2019.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 03 dec 2018 16:30

Als jullie er samen niet uitkomen, zal dit familierechtbank worden, vrees ik. Het is zeker niet ideaal, maar vertel uw ex dat u een compromis wenst, en anders zo'n compromis zal proberen afdwingen via de familierechtbank. Hopelijk brengt dit de communicatie wat op gang.

Als je co-ouderschap hebt, is het de bedoeling dat dit soort keuzes samen gemaakt wordt, niet dat hij een paar scholen uitkiest en jij je daar maar bij neer te leggen hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 03 dec 2018 19:38

Een belangrijk argument in de overweging lijkt me: naar welke school kan dochter zelfstandig, zowel van bij mama als papa? Vanaf het middelbaar worden nog weinig kinderen gebracht en gehaald en al zeker niet tot hun 18de.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

verhulna
Topic Starter

#4 , 04 dec 2018 09:43

De school die mijn ex-man verkiest, is moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer van bij mij thuis. Mijn dochter zou er meer dan 1u15 over doen (trein Denderleeuw-Schaarbeek + overstap in Schaerbeek + trein naar Geraardsbergen).
Met de auto: 33 km - ca. 45 minuten rijden.
Van bij mijn ex-man: 1 trein ca. 15 minuten zonder overstap

De school die ik voorstel is max. 20 minuten rijden van bij hem (16 km) en is bereikbaar met de bus ca. 40 minuten (1 overstap of zelfs ook rechtstreekse bus). Ik weet dat hij haar kan rijden maar vertikt het gewoon.

Houdt een rechter rekening met het domicilieadres van het kind? Ik las ergens van wel.

Gebruiker21

#5 , 04 dec 2018 10:52

De rechter zal met verschillende dingen rekening houden: wensen van het kind, bereikbaarheid van de school met openbaar vervoer van bij zowel mama als papa, etc, etc... Ik denk dat niemand hier de uitspraak van de rechter kan voorspellen. Uw voorstel lijkt mij zeer redelijk (als jullie dochter dit voorstel ook ziet zitten). Stel nu natuurlijk dat het merendeel van de vriendinnetjes van jullie dochter naar de school gaat die de papa voorstelt, en jullie dochter wil daar ook absoluut naartoe, zou het wel eens kunnen dat de rechter die school de beste optie vindt. Maar dit kan niemand hier voorspellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”