Bij de scheiding in 2011 is besloten om onze dochter (toen 4j) in co-ouderschap (week/week) op te voeden en dus haar op de kleuter- en daarna lagere school te laten, waar zij reeds school liep. Ik vond dat zij destijds al genoeg te lijden had onder de scheiding en dus wou ik dat ze toch 1 houvast had: school. Ik ben destijds verhuisd en mijn ex-man is in de buurt van de school blijven wonen. Voor hem wandelafstand en voor mij ca. 26 km rijden elke morgen en avond (zonder werkkilometers - doe zo'n 100 km per dag enkel school/werk).
Ik heb dit nu 7 jaren zonder morren gedaan, heb mijn werkrooster laten aanpassen en ouderschapsverlof op woensdag genomen. Onze dochter heeft geen enkele na-schoolse activiteit moeten missen en ging ook naar alle verjaardagsfeestjes als zij bij mij verbleef.
Haar jongere zus hebben we ook doelbewust in diezelfde school ingeschreven, zo had ze ook in de andere week met haar contact. Dus de weken dat de oudste bij haar papa is, doe ik sowieso ook die kilometers.
Nu vraag ik aan mijn ex-man om een middelbare school te kiezen, qua afstand en tijd in onze dochter haar belang. Voor hem is de afstand opnieuw korter, voor mij opnieuw 26 km maar op weg naar mijn werk. Dit zou voor ons resulteren in meer quality time (ik win elke dag 1 uur), hoeft onze dochter niet om 7u 's morgens al te vertrekken en kan ik haar onmiddellijk oppikken na school (nu schoolopvang of bij oma, nog eens extra kilometers, dus nog meer tijd).
Zijn keuze valt echter op twee scholen volledig uit de regio, veel korter voor hem maar voor ons zou het 's morgens een helse rit worden van 34-40 km.
Hij heeft onze dochter op verschillende manieren al emotioneel (haar vrienden missen, oma kan niet rijden want opa is ziek, oma kan neefje en nichtje niet opvangen dan, ...) bespeeld, opdat haar keuze zou vallen op de school die hij verkiest.Wij hebben de rit onlangs gemaakt: om 7u 's morgens en niet voor 19u 's avonds thuis.
Hij weigert alle argumenten aan te horen en liet weten dat ik enkel in mijn eigen belang denk (werk, jongere zusje, ...). Volgens hem moet ik maar verhuizen of ander werk zoeken.
Wat kan ik doen als hij alle gesprekken blijft weigeren? Zij wordt in maart 2019 12 jaar. Bepaalde scholen beginnen al met inschrijven vanaf januari 2019.