Niet naleven van een co-ouderschap overeenkomst

BBO
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Niet naleven van een co-ouderschap overeenkomst

#1 , 18 feb 2019 15:18

Beste,

De mama van mijn zoon en ik zijn al geruime tijd uit elkaar en hebben een co-ouderschap regeling die bij notariële akte werd vastgelegd.
In grote lijnen is het dat er een week om week wissel is, dat het kindergeld op een gezamenlijke rekening wordt gestort + een extra gelijke bijdrage door de beide ouders.
Tot op heden liep alles, in de mate van het mogelijke, relatief goed, maar sedert deze maand wil de mama van mijn zoon het kindergeld niet meer storten. Daarnaast werd het kindergeld de laatste 3 jaar niet correct doorgestort naar de gezamenlijke rekening (de indexering werd nooit doorgevoerd) en werd een bepaalde kost 2x van de rekening gehaald terwijl deze 1x betaald werd. Mijn vraag was om de achterstallen en het teveel afgehaalde bedrag te storten, maar dat wenst ze niet te doen. Als reden haalt ze aan dat ik en mijn vrouw een hoger gezamenlijk een hoger inkomen hebben dan haar en zo voor 2/3 van alle kosten moeten instaan. Ze eist (niet via een juridisch kanaal) dat mijn vrouw en ik deze 2/3 regeling uitvoeren met terugwerken kracht vanaf september 2017, geheel toevallig de maand wanneer mijn vrouw en ik gehuwd zijn.

De mama van mijn zoon deelde mee dat zij juridisch advies heeft ingewonnen en deze nieuwe regeling (zij 1/3, wij 2/3) de nieuwe maatstaf is van zodra 1 van de beide partners gehuwd is (voor de duidelijkheid, de mama van mijn zoon en ik waren nooit gehuwd, wel wettelijk samenwonend op het moment van splitsen).
Volgens mij is dit volledig van de pot gerukt, daar mijn vrouw niets te maken heeft met de financiële regeling die getroffen werd tussen de mama van mijn zoon en ik. Het zijn uiteindelijk wij die de verantwoordelijkheid dragen en niet mijn vrouw of een eventuele toekomstige partner van de mama van mijn zoon.
Klopt mijn stelling?
Wat kan ik ondernemen om haar te verplichten het kindergeld te storten?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 feb 2019 17:33

Het verhaal van de mama bestaat waarschijnlijk uit de flarden van wat een andere persoon als vonnis heeft verkregen, maar het is absoluut niet de wettelijke context. Ten eerste: er is een notariële vastgelegde ouderschapsregeling en zolang de andere ouder dat niet voor een rechtbank aangevochten heeft met een nieuw vonnis als gevolg, moet deze regegling gerespecteerd worden. Dat verhaal van 1/3 en 2/3 is onzin, omdat uw echtgenote geen betrokken partij in deze oudersdchapsregeling isd. Uw echtgenote heeft geen financiele verplichtingen tov het kind van u en uw expartner. Bovendien is haar financiele sitautie (lasten en inkomrn van uw echtgenote) niet gekend en een rechter kan daar dus niet eens over oordelen of haar inkomen een belangrijke rol speelt in uw financiele situatie. Sterker nog: de rechter kan haar misschien wel vragen om een loonbrief voor te leggen. Bij wet mag uw echtgenote dat gewoonweg weigeren te doen, omdat zij geen betrokken partij is in deze zaak en daarmee is de kous af. Laat uw ex-partner dus weten dat zij zich door een professioneel deskundige terdege laat informeren over deze "info" die ze heeft ingewonnen. Want dat u het niet wenst dat ze, door deze "info" ernstige fouten zou maken waarvoor rechtbanken tegenwoordig ouders wel veroordelen. Maar dat u liever heeft dat ze zelf informeert naar de juiste context, gezien het feit dat u begrijpt dat ze deze info van u niet zomaar aanneemt :-)

BBO
Topic Starter

#3 , 18 feb 2019 19:11

Beste,

Bedankt voor uw feedback. Uw antwoord bevestigd alleen maar wat ik reeds dacht.
Los van de kostenregeling blijft nog het niet storten van het kindergeld op de gezamenlijke rekening, onterecht afhalen van gelden van deze rekening en het niet doorstorten van de indexering op het kindergeld een issue. Kortom het niet naleven van de vastgelegde ouderschapsregeling.
Welke stappen kan ik ondernemen om haar de verplichten de gelden te storten/terug te storten? Ik heb reeds diverse e-mails verzonden naar haar, maar steeds komt het neer op een "neen". Op welke manier kan ik haar juridisch verplichten?

Alvast bedankt.

Reclame

eylis

#4 , 18 feb 2019 20:05

Begin met haar te melden wat ik in de laatste paragraaf aanraad: dat ze zich terdege informeert of het wel klopt wat ze vertelt en dat u niet wenst dat ze een veroordeling zou oplopen wegens het niet naleven van een geregistreerde kindregeling.

BBO
Topic Starter

#5 , 19 feb 2019 12:30

Zij blijft bij hoog en laag beweren dat ze gelijk heeft en wil zich niet verder informeren. Reageren op het feit dat ze de overeenkomst moet naleven doet ze niet.
Ze wenst hier geen verdere communicatie meer over.
Welke zijn de eventuele volgende stappen die ik kan nemen?
Ik kan ook meedelen dat de schoolpremie nooit werd doorgestort. Deze was ik volledig vergeten en toevallig op gekomen door wat opzoekingswerk.

eylis

#6 , 19 feb 2019 13:43

AS sturen dat u gezien de niet-naleving van de fianciele regeling bij notariele akte de rechtszaak aanvat.

Terug naar “Echtscheiding”