Vorig jaar heb ik met mijn vriend het huis van mijn ouders gekocht voor een waarde van 220.000 euro. We hebben een lening aangegaan van exact 220.000 euro.
Ik heb de aktekosten betaald ter waarde van ongeveer 26.000 euro, hijzelf heeft geen extra inbreng gedaan.
Op het ogenblik van de aankoop waren we wettelijk samenwonend en de akte is 50/50 opgesteld, dus zijn we elk evenwaardig eigenaar van het huis.
Nu we uit mekaar zijn eist mijn vriend dat huis wordt geschat en openbaar verkocht aangezien hij weet dat het huis minstens 20.000 euro meer waard is dan de prijs die wij betaald hebben.
Ik weet dat hij inderdaad uit onverdeeldheid kan treden en aansturen op een gedwongen openbare verkoop.
Kan ik dit vermijden en zal de rechter er eventueel rekening meehouden dat het hier om mijn ouderlijke woonst gaat.
In het huis werden er nog geen bijkomende kosten gedaan. Moet hij bij openbare verkoop de registratierechten die ik betaald heb ook terugbetalen aan mij?
Ik zie het echt niet zitten dat hij met geld gaat lopen van een woning waarin hij eigenlijk geen geld heeft gestoken. Buiten het feit dat hij 8 maal mee de helft van de lening betaald heeft, heeft hij niets extra ingebracht.
Het is echt onmogelijk om met hem tot een andere compromis te komen en hij wil overgaan tot een gedwongen openbare verkoop.
Wat zijn hierin mijn opties?
Alvast bedankt