echtgenoot moet meebetalen?

virginie55
Topic Starter

echtgenoot moet meebetalen?

#1 , 30 sep 2010 10:50

Onlangs erfde ik van mijn moeder een woning en een som geld. Ik ben gehuwd zonder huwelijkscontract.
Op de woning en geldsom heb ik zelf (niet van het gezinsinkomen dus) de successierechten betaald.
Mijn man en mij hebben dan gezamenlijk besloten om na renovatie in de woning te gaan wonen, om er dus onze gezinswoning van te maken.
Met de geldsom heb ik de grove renovatiewerken laten uitvoeren zoals nieuwe ramen, nieuwe keuken , nieuwe badkamer. Mijn man steekt geen vinger uit aan de renovatiewerken.
Ook wil hij dat ik al de kosten doe, ook schilderen en behangen en de nieuwe meubelen kopen. Is dit wel eerlijk?
Ik denk dat ik wel moet instaan voor de grove herstellingen maar dat hij zijn deel moet betalen en moet meewerken en meebetalen in het schilderen, behangen en klaarmaken van de woning net zoals men zou doen bij het huren van een gezinswoning???

virginie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 30 sep 2010 11:30

Schilderen, behangen en bemeubelen zijn kosten aan de gezinswoning die in een normaal gezin door beide partners samen gedragen worden onafgezien dat pand een persoonlijke eigendom is van één partner of bvb. een huurwoning . (Als ze beiden een inkomen hebben natuurlijk, maar als de ene géén inkomen heeft: kan hij/zij zijn bijdrage leveren door z'n handjes uit de mouwen te steken in huis bvb...)
Als je echtgenoot deze allernormaalste zaken al in twijfel trekt, heb ik zo mijn bedenkingen voor het vlotte verloop van alle andere projecten die jullie ooit nog willen aanvatten..
Indien jullie niet wonen in deze woning is dat natuurlijk een andere zaak.

lucgescheiden

#3 , 13 okt 2010 11:54

Indien er ooit een echtscheiding zou volgen, dan is het belangrijk dat u kan aantonen dat; zowel het huis als de renovatie-werken, volledig vanuit uw persoonlijk vermogen werden bekostigd.
In dat geval zal het noodzakelijk zijn dat u de bewijzen daarvan kan voorleggen; facturen, betalingsbewijzen en bankafschriften.
Indien u nu reeds enig wantrouwen koestert tegenover u echtgenoot, kan u dit alles beter laten optekenen bij een notaris (eventueel aangepast huwelijkscontract)
Dit kan u alvast behoeden tegen het verlies van bewijzen, en zet uw echtgenoot allicht aan het denken over zijn eigen inbreng.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”