moeder gestorven - vader hertrouwen

loja
Topic Starter

moeder gestorven - vader hertrouwen

#1 , 04 feb 2011 10:25

Hoi,
Even mijn situatie kort proberen uitleggen!
Mijn moeder is 1.5 jaar geleden gestorven, alles van de erfenis is op dat moment naar mijn vader gegaan (eigendom, financieel,..).
Mijn vader heeft 1 jaar geleden een vrouw ontmoet waarmee hij zal trouwen in juli met of tegen onze zin. Ondertussen weet hij al dat ik dit niet steun, maar dit kan hem naar eigen zeggen niet tegenhouden van te trouwen. De reden dat we hiermee niet akkoord zijn is dat deze vrouw enkel en alleen uit is op zijn geld ed.. Zijzelf heeft niets, geen eigendom of niets, maar leeft nu wel een heel mooi leventje is gestopt met werken sinds ze bij mijn vader is en verder zijn mijn 2 kinderen niet echt welkom meer enkel haar kleinkinderen zijn nog van belang.
Vandaar zijn we er ook van overtuigd dat ze nooit met scheiding van goederen gaan trouwen, zij zal enkel en alleen willen trouwen als ze op alles recht kan krijgen. Dat ligt er gewoon vingerdik op. Het is een echt luxepaard geworden sinds ze bij mijn vader is komen wonen en ja mijn vader is gewoon zo naief dat hij dit niet wil inzien denk ik. Zelfs de rest van de familie heeft hem daar al over aangesproken maar het is zijn leven en hij doet wat hij wil zegt hij ook al is dit zonder onze aanwezigheid.

Mijn vraag is nu:
1/ Kan ik toch al aanspraak maken op het erfdeel van mijn moeder?
2/ Kan ik zelf stappen ondernemen (alvorens ze getrouwd zijn) om te laten vaststellen wat er eigendom is van m'n vader en wat niet? Om er zo voor te zorgen dat mijn kinderen recht zullen hebben op wat hen toebehoort of wordt dit een hopeloze zaak.

Hopelijk kan ik hier al enkele tips krijgen

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2011 10:41

Hier spelen een aantal factoren
Bij overlijden van een van de ouders erven de kind(eren) deze nalatenschap.
(deze kan door hen worden aanvaard of verworpen al of niet onder voorwaarde van boedelbeschrijving)
De erflater kan een testament hebben opgesteld waarin maximaal over 1 kindsdeel vrij kan beschikt worden dus 2 kinderen dus 1/3
De gehuwde partners kunnen zonder huwelijkscontract of met gehuwd zijn.
Daarin kan staan dat alles naar de langslevende gaat.
De goederen die eigen waren voor het huwelijk blijven eigen vermogen.
Het zijn de eigen goederen en bij gemeenschap de helft van de gemeenschap dat in de erfenis valt.
edoch de gezinswoning wordt eveneens beschermd voor de langslevende.

wat normaal zou kunnen de erfgenamen erven het naakte eigendom van bezittingen ook van gelden.
Het vruchtgebruik gaat naar de langslevende.(gebruik van het huis - intresten)

Is er een eigendom?
Is de nalatenschap via notaris geregeld. Hebt u moeten tekenen, zijn er successierechten betaald???
Die termijn is nu al overschreden
Ik zou toch eens naar de notaris stappen om met de juiste gegevens dan ook een juist antwoord te krijgen.
PS dat zijn dan ook de mogelijkheden die uw vader heeft.
Dit zijn uiteraard slechts de grote lijnen.
Wolfijzers en schietgeweren bij de vleet

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”