Samenwonend: mede eigenaar worden van een huis

triumphgtsix
Topic Starter

Samenwonend: mede eigenaar worden van een huis

#1 , 24 mar 2009 12:12

Hallo,
Kan me iemand helpen met onderstaande vraag. Alle tips, hints,.. zijn van harte welkom.

Ik feitelijk gescheiden. Na gedurende 2 jaar alleen gewoond en gependeld te hebben tussen mijn huurhuis en het huis van mijn vriendin zijn we juli 2008 gaan samen wonen. Mijn vriendin is eigenares van het huis. De aflossing van de lening gebeurt momenteel volledig door haar. Ik zou hiervan een deel op mij willen.
Recent zijn we gestart met een grondige renovatie van haar huis. Dit vergt natuurlijk een stevige financiële investering.
Vermits het huis op haar naam staat kan ik echter van geen enkel fiscaal voordeel genieten. Tevens heb ik momenteel geen enkel recht op het huis (er is bv. nog geen testament opgemaakt).
Wat zijn voor ons de mogelijke opties opdat ik mede eigenaar van het huis zou kunnen worden?
Wat is het mogelijke financiële plaatje hiervan?
We zouden midden volgend jaar willen huwen. Ondertussen moeten we wel mbt de renovatiekosten beslissen wat we gaan doen om dit te financieren.
Vooraleer we naar een notaris stappen zouden we al enige achtergrond kennis hierover willen hebben.

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 24 mar 2009 14:14

Wat zijn voor ons de mogelijke opties opdat ik mede eigenaar van het huis zou kunnen worden?

De goedkoopste is deze: trouwen zonder contract (of met een contract dat een gemeenschappelijk vermogen omvat) en het huis in de gemeenschap brengen: 25,00 eur registratiekosten.

wanton

#3 , 24 mar 2009 14:22

U zegt dat U gaat huwen.
Wel , op die moment doet uw vrouw inbreng van de woning in de gemeenschap - in huwelijkscontract- , waardoor U mede-eigenaar wordt. U laat tevens de lening op uw beier naam zetten. Alleen op die manier kan U beiden van alle fiscale voordelen genieten.
Zulke inbreng kost slechts 25 € aan registratiekosten. U kan tevens een terugkeerclausule inlassen , waarin U overeenkomt wat gebeurt met het huis indien het huwelijk eindigt door scheiding : vb. terug naar de vrouw mits bepaalde vergoeding.
Qua erfrecht , speelt het wettelijk erfrecht , zeker als er kinderen komen.
Indien er geen huwelijk aankomt, is het veel moeilijker 'mede-eigenaar' te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

gasgeven

#4 , 08 feb 2011 17:43

als je een woning in gemeenschap brengt, wat gebeurt er dan als je gaat scheiden (na 3 maand bv.) is de andere partner dan plots voor 50% eigenaar van de woning en is de oorspronkelijke eigenaar 50% van zijn vermogen kwijt en heeft de andere een halve woning als cadeau gekregen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 feb 2011 18:43

Ja behalve als er een terugkeerclausule instaat zoals uitgelegd door Wanton......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mine

#6 , 17 feb 2011 09:32

Wij zijn in dezelfde situatie. Maar wij hebben allebei 2 kinderen uit ons vorig huwelijk. Mijn vriend is eigenaar van het huis en ik zou de renovatiekosten helpen betalen. Hij wil mij mede eigenaar maken. We willen huwen en het huis in gemeenschap brengen. Maar hoe zit het dan met de kinderen uit zijn en mijn vorig huwelijk nr erfrecht toe?

wanton

#7 , 17 feb 2011 14:26

Wij zijn in dezelfde situatie. Maar wij hebben allebei 2 kinderen uit ons vorig huwelijk. Mijn vriend is eigenaar van het huis en ik zou de renovatiekosten helpen betalen. Hij wil mij mede eigenaar maken. We willen huwen en het huis in gemeenschap brengen. Maar hoe zit het dan met de kinderen uit zijn en mijn vorig huwelijk nr erfrecht toe?

Lees antwoord onder rubriek 'Erfrecht'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”