Ik heb een appartement gekocht waarop ik een lening afbetaal, ik heb ook nog een aanzienlijk deel geld op bankrekening. Zij heeft eigenlijk zo goed als niets.
1) Ik zou haar graag mede-eigenaar maken van het appartement want ik denk dat dit het meest rechtvaardige en tot de minste discussies leidt (voor verbouwingen enzo) is. Maar dit wel op basis van hoeveel ze heeft bijgedragen aan het appartement. We willen beiden eigenlijk niet dat ze plotseling voor 50% eigenaar is en nog maar 2% heeft bijgedragen en dat ze bij een eventuele scheiding een half appartement cadeau krijgt. Kunnen we dit best nog regelen voor het huwelijk of tijdens het huwelijk? Wordt dit dan geregeld door de lening te herschrijven? Gaat zij registratierechten moeten betalen?
2) Ik ben op dit moment eigenlijk 50% eigenaar en de bank de andere 50% (ongeveer). Als ik er zo over nadenk kan ik eigenlijk de lening op haar overdragen en ik stop met afbetalen? Maar ja, heeft dit wel nut want als je trouwt met wettelijk stelsel betaal ik eigenlijk altijd mee aan die lening want wat naar de bank gaat heb ik minder in de gemeenschappelijke delen.
3) Een andere zaak waar ik soms over nadenk: stel dat we binnen 10 jaar een huis kopen. Waarschijnlijk zal de bron van de financiën voor 50% de verkoop van het appartement zijn en 50% gemeenschappelijk spaargeld gezien dit huis verworven wordt TIJDENS het huwelijk behoort dit tot de gemeenschappelijke delen. Dus beiden zijn voor 50% eigenaar en krijg je weeral het verhaal dat bij scheiding de andere partner plots met 25% van de ander aan de haal gaat en dat willen we vermijden.
allez, 't is simpel: als we scheiden willen we niet dat één van beide partners plots met een groot vermogen van de ander aan de haal gaat. Dus hebben we ook al stelsel van scheiding van goederen overwogen, maar ja, eigenlijk wordt dit enkel maar gekozen door zelfstandigen en artsen? Is dat niet te zakelijk en te weinig liefdevol? of moeten we toch scheiding van goederen met beperkte gemeenschap overwegen? Ik hou rekening met het feit dat misschien 1 van de partners een tijdje thuis blijft of half time gaat werken om voor de kinderen te zorgen en dan zou ik het niet fair vinden dat die dan bij een scheiding benadeeld is.
Het systeem dat 1 partner eigenaar van de woning is en die alleen afbetaalt en de andere de huishoudkosten betaalt vind ik geen rechtvaardig systeem want de éne partner investeert in een woning en heeft na 20 jaar een woning afbetaald en de andere heeft na 20 jaar helemaal niets. Als ik mij niet vergis