Wettelijk samenwonen omwille van financiële --> raar ?

Tomasson
Topic Starter

Wettelijk samenwonen omwille van financiële --> raar ?

#1 , 18 mar 2011 15:19

Ik vroeg me iets af. Normaal ga ik in 2011 gaan samenwonen met mijn vriendin (waarbij ik iets koop). Nu zal het zo zijn dat zij of nog even extra studies doet, of dat ze hoogstwaarschijnlijk niet onmiddellijk een (vaste) job zal hebben.

Daarom zou ik wel willen dat we ons laten registreren als wettelijk samenwonend, omwille van het financiële. Want dan (indien zij geen inkomen heeft) hou ik netto zo'n 250 € maandloon extra over en trekken we van de belastingen jaarlijks zo'n 3000 € extra terug via de huwelijksquotient.

Ik vrees echter dat ze, en haar ouders, hier moeilijk gaan over doen. Wij zijn namelijk nog maar een jaar samen. En wettelijk samenwonenden zijn klinkt dan plots zo officieel. Ikzelf zag dat eerder als een alternatief voor als je niet wenst te trouwen. Of zie ik dat verkeerd?

Is het raar dat ik dat zou voorstellen, omwille van het financiële?

En wat zijn de andere gevolgen waar ik misschien niet aan denk?

Wat gebeurt er als we na een tijd toch nog uit elkaar zouden gaan? Wat gebeurt er dan met mijn middelen? Met het huis dat ik alleen zou gekocht hebben? Met wat ik verdiend heb en wat we gekocht hebben tijdens ons 'wettelijk samenwonen'.

En wat als ik overlijd? Ik denk dat zij dan mijn erfgename wordt? Kan ik dat uitschakelen op een of andere manier? Ik zou willen dat mijn ouders momenteel nog mijn erfgenamen blijven. Eenmaal we dan langer samen zijn, wens ik dit te veranderen?

Hoe ga ik in dit verhaal best te werk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tomasson
Topic Starter

#2 , 20 mar 2011 19:16

Niemand?

mapleleiah

#3 , 20 mar 2011 21:17

Je hebt al verschillende threads gestart over hetzelfde ...
Je hebt al goede raad gekregen en doorverwijzingen gekregen ...
Je blijft schijnbaar doof en blijft maar opnieuw vragen ...
Wat wil je eigenlijk nog meer?
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2011 10:33

Zoveel als mogelijk loskrijgen van de overheid, en er zo weinig als mogelijk terug van lossen aan zijn toekomstige ex. :mrgreen:

mapleleiah

#5 , 22 mar 2011 15:30

Zoveel als mogelijk loskrijgen van de overheid, en er zo weinig als mogelijk terug van lossen aan zijn toekomstige ex. :mrgreen:
En daar heeft 'm alle recht toe ... maar mijn opmerking draait rond het feit dat deze poster al verschillende threads heeft gestart en naar mijn bescheiden mening voldoende goed advies en doorverwijzing (o.a. naar notaris) heeft gekregen, maar altijd maar blijft vragen ... inclusief vragen die puur emotioneel zijn en wij dus niet kunnen beantwoorden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”