Feitelijk Samenwonend + Belastingsvoordeel

M10B
Topic Starter

Feitelijk Samenwonend + Belastingsvoordeel

#1 , 28 mar 2011 18:44

Op vraag van mijn (nu) ex-partner ben ik gaan samenwonen in zijn huis. FEITELIJK samenwonend wel. Ik betaalde WEL een bijdrage: hierin had hij een berekening: het bedrag van de helft van ZIJN lening + alle vaste kosten verdeeld onder beide. Ook had mijn ex-partner een zoon die enkel in de weekends en helft vakanties bij ons was. Ook de kosten van de boodschappen werden verdeeld.Om bij hem te gaan wonen heb ik een groot gedeelte van mijn meubels weggegeven.
Echter ben ik erachter gekomen dat mijn ex-partner er niet zo frisse praktijken op na hield. Bedrog en leugens (al van voor we samenwoonden blijkbaar), vrouwen die hij benaderde om foto's op het internet te plaatsen en opdrachten gaf (zegt genoeg zeker) ... En ik werd aan de kant geschoven, niet samen ontbijten, slapen tot 10, 11, 11.30u en dat terwijl zijn zoon er was en ik eigenlijk zorgde dat er iemand was voor de kleine (toen 6 jaar). Pas komen slapen een gat in de nacht, ...
Toen ik alles te weten ben gekomen via SMS berichten, e-mails, foto's gevonden op het internet e.d.,... heb ik besloten weg te gaan maar natuurlijk wel opnieuw bepaalde meubelstukken moest aankopen.
Ik voel het aan dat hij het deed voor het financiële want hoe verklaar je anders het toen nog onwetend bedrog, al van voor het samenwonen...

Ik vind het absoluut correct dat ik deelde in de kosten (ook zijn lening) maar NIET dat hij alle belastingvoordeel heeft. Hij kan zijn lening inbrengen en er belastingvoordeel uit halen en dit terwijl ik de helft ervan betaalde. Kan ik hierop eventueel via de vrederechter aanspraak maken? Om duidelijk te zijn, ik wil geen aanspraak maken of maandelijks bedrag terugeisen.
Iemand ervaring mee of advies?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 28 mar 2011 18:58

Op zijn belastingvoordeel hebt u geen recht.
Ook de woonvergoeding (in uw geval gelijk was aan de helft van de aflossingen) en uw inbreng in de dagelijkse kosten kan u niet terugvorderen.
Correcter had natuurlijk geweest om u de helft van de huurwaarde van een gelijkaardige woning te laten betalen i.p.v. de helft van de hypotheekaflossingen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”