huren en feitelijk samenwonen

piepeloi
Topic Starter

huren en feitelijk samenwonen

#1 , 17 mei 2011 14:34

wij wonen op dit moment feitelijk samen in een huurhuis en ik vroeg me af wat er gebeurd als de relatie fout afloopt en ik vertrek.kan ik mij uit het huurcontract laten schrijven?kost dit mij geld en kan ik aansprakelijk gesteld worden voor de kosten van het vroegtijdig verbreken van het huurcontract?mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marijkealleen

#2 , 17 mei 2011 16:48

Dit hangt ervan af hoe je huurcontract opgesteld werd, en of jouw huidige partner al of niet zelf in de woning wil blijven wonen. De meeste huurcontracten zijn contracten 3-6-9 jaar. Als je binnen het eerste jaar de huur wil opzeggen kost dit je 3 maanden huurprijs, of het moest zijn dat je huidige partner er wil blijven wonen, dan volstaat het het huurcontract op naam van je ex-partner te laten zetten mits zijn/haar toestemming/akkoord.

Vandebos

#3 , 17 mei 2011 18:17

Wie heeft het huurcontract getekend? Is er in het huurcontract een hoofdelijke aansprakelijkheidsclausule opgenomen? Hoe is de relatie met de verhuurder? Is het een contract van bepaalde duur of een negenjarig contract?

Allemaal vragen die van belang kunnen zijn.

Kort en best: Wanneer jullie constateren dat jullie als koppel niet meer kunnen samenwonen overleg wie in het pand wil blijven en stap met een afgerond voorstel en opgemaakte documenten naar de verhuurder (samen!) en leg hem de situatie uit. Toon dat jullie de zaak dermate hebben voorbereid dat hij er geen enkele last van zal hebben en vraag om zijn akkoord dat één van jullie beide het pand blijft huren. Zet dit officieel op papier en en laat dit als bijvoegsel bij het huurcontract registreren.

Reclame

piepeloi
Topic Starter

#4 , 18 mei 2011 13:57

bedankt voor jullie raad.het is een contract van negen jaar wij beiden hebben het getekend ik weet niet of er een aansprakelijkheidsclausule instaat dat moet ik nog is nakijken

Tattie

#5 , 24 mei 2011 16:40

toen mijn ex hier vertrok is hij bij het immokantoor papieren gaan halen om het contract (èn de borg die hij intijds betaalde, hoe dom kan je zijn..) op mijn naam te laten overzetten... het enige wat hiervoor nodig was was een handtekening van de huisbaas, want zij moesten er akkoord mee gaan...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”