Meer alimentatie als wij trouwen?

duma
Topic Starter

Meer alimentatie als wij trouwen?

#1 , 05 sep 2011 10:24

In het kort:

Mijn vriend (verloofde) heeft twee kinderen. Wij gaan trouwen.
Indien zijn ex dit wil, kan zij dan vragen om een verhoging van de alimentatie? Of sta ik daarbuiten?
Ik heb al verscheidene verhalen gehoord, dus nu graag eens het juridisch correcte :)

(indien bijkomende info nodig, laat maar weten)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 sep 2011 14:52

de ex kan met géén enkele juridische grond een verhoogde alimentatie aanvragen omdat jullie trouwen; Jij bent geen bron van hogere inkomsten voor je aanstaande man.
Als ze dat wel zou proberen is de zaak heel simpel te ontkrachten: de rechter kan niet eisen inzge te krijgen in je loonfisch of fianciele toestand om dd eenvoudige reden dat je géén betrokken partij bent in deze zaak. aldus kan de rechter niet oordelen of je aanstaande er financieel beter van wordt.
Wat ze natuurlijk wel kan doen is een herziening van de alimetnatie aanvragen op basis van de leeftijd van de kinderen (ze worden groter) gewijzigde toestand mbt de kinderen enz.
Maar het is een echt fabeltje dat jouw loon een verschil zou kunnen uitmaken.
Het lijkt me dat advocaten met dit verzinsel hun clienten wel vaker aan het lijntje houden om wat geld bij te verdienen....

duma
Topic Starter

#3 , 06 sep 2011 11:35

Ik had het nog niet aan onze advocaat gevraagd, aangezien mailtjes van 13 euro toch wel erg duur zijn en ik vermoedde dat ik hier het antwoord ook wel zou kunnen vinden. :)
De advocate van de ex daarentegen, die zie ik daar goed tot in staat. Erg, maar waar.

Nu, ze hebben al afspraken over alimentatie tot de kinderen 18 zijn. Indexatie + om de zoveel jaar komt er een bedrag bij. Ik gok dat ze nog altijd een verhoging kan gaan vragen, maar ik vraag me af hoe een rechter daar tegenover zal staan, aangezien er onderling al (niet door de rechtbank bekrachtigde) afspraken bestaan en beide partijen zich daartot nu toe stipt aan gehouden hebben? Ik weet wel dat een akte niet wettelijk afdwingebaar is, maar wat ik me dus afvraag, is of een rechter daar naar gaat kijken of er enigszains rekening mee gaat houden? Of beginnen die gewoon vna nul, alsof die akte nooit bestaan heeft?

Reclame

eylis

#4 , 06 sep 2011 11:54

de rechter zal in elk geval de vraag stellen op welke grond de eisende partij nu ineens een andere alimentatieregeling wil afdwingen, daar waar ze tot nu altijd toe akkoord was met deze samen afgesproken regeling. als de eisende partij niks beters kan verzinnen, dan te opperen (wat niet erg slim zou zijn...) dat ze vindt meer te mogen vragen omdat de de vader nu getrouwd is (dus zogezegd meer inkomen) dan wordt ze wel terechtgewezen denk ik.

De bestaande regeling (akte) kan, als ze redelijk is verder als basis dienen voor een uitspraak ten gronde door de jeugdrechtbank. Het is aan je man om te vragen (en te staven met het argument dat deze regeling tot nu toe door beide partijen met tevredenheid is toegepast).
Misschien moet je (aanstaande) man aan de moeder duidelijk maken dat ze natuurlijk een herziening kan aanvragen bij de rechtbank, maar dat het absoluut niet zeker is dat ze dat ook zal krijgen.
en als er wel een herziening kan: laten we zeggen: zo'n 50 euro per kind per maand meer, dan moet ze zich afvragen of de advocaatskosten (minstens 2000 tot 4000 euro) dat wel waard zijn....
Natuurlijk dat haar advocaat die alimentatie wil laten herzien. Mooibijverdiend: Ze kent de zaak al en moet geen dossier instuderen. Maar de advocaat kan geen garantie geven dat het ook lukt...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”