Polygamie: huwelijk + wettelijk samenwonen.

Mariette
Topic Starter

Polygamie: huwelijk + wettelijk samenwonen.

#1 , 05 nov 2011 16:46

In een discussie met een moslim over polygamie stelde hij dat men het verbod op polygamie hier omzeilt door één officieel burgerlijk huwelijk aan te gaan met vrouw 1, en de volgende vrouw(en) enkel religieus te huwen voor de imam.

Ik vermoed dat het verbod op het afsluiten van religieuze huwelijken alvorens het burgerlijke huwelijk heeft plaatsgevonden, niet meer wordt toegepast want ik hoor dat "huwen voor de imam" hoe langer hoe meer.
Uiteraard een gevaar voor de vrouw(en) want zij vergeten dat ze voor de wet gewoon als ongehuwd staan geboekt, zonder recht op later weduwepensioen of enige andere bescherming die het huwelijk biedt.

Daarom mijn vraag: kan men in feite na een burgerlijk huwelijk toch nog wettelijk samenwonen met één of meerdere andere personen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2011 17:15

Burgerlijk Wetboek
Art. 1475. <W 1998-11-23/35, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2000> § 1. Onder "wettelijke samenwoning" wordt verstaan de toestand van samenleven van twee personen die een verklaring hebben afgelegd overeenkomstig artikel 1476.
§ 2. Om een verklaring van wettelijke samenwoning te kunnen afleggen, moeten beide partijen voldoen aan de volgende voorwaarden :
niet verbonden zijn door een huwelijk of door een andere wettelijke samenwoning;
2° bekwaam zijn om contracten aan te gaan overeenkomstig de artikelen 1123 en 1124.

Mariette
Topic Starter

#3 , 05 nov 2011 19:19

Thx. Men kan dus enkel monogaam wettelijk samenwonen.

Reclame

eylis

#4 , 06 nov 2011 19:20

Mariette, nu moest ik toch een beetje lachen toen ik je post las... natuurlijk, hebben ze dat regeltje ingebouwd in de wetgeving mbt wettelijk samenwonen. Stel je voor wat er wel allemaal zou gebeuren als ze dat niet hadden gedaan :-)
Er zouden nogal wat polyfolies gesloten worden...relatiekluwens van jewelste :-) en niet alleen bij vrome moslims hoor. midlifecrisisers die een groen blaadje willen versieren...je vindt ze overal :-)

Mariette
Topic Starter

#5 , 07 nov 2011 10:45

Ik zou er zelf niet op gekomen zijn Eylis, maar in die discussie leek het volgens die moslim ook doodnormaal dat ze "huwden voor de imam" - daarbij netjes de wet overtredend, dat ik me begon af te vragen of ze dan ook zo'n wettelijke samenwoning konden afsluiten met z'n allen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”