erfdeel opvragen

son57
Topic Starter

erfdeel opvragen

#1 , 16 nov 2011 12:05

beste, mijn moeder is gestorven toen ik minderjarig was ,15 jaar.
Mijn vader heeft mij en mijn 2 broers nooit ons deel gegeven.Dan is mijn vader gaan samenwonen met een vrouw die al ons erfenis opgedaan heeft, doordat mijn vader haar toelating gegeven had heeft ze 20 jaar elke maand 10.000 frank van de spaarboek gehaald tot alles op was
op moment dat mijn moeder stierf in 1972 was er 3,2 miljoen belgische franken en alles is nu weg, ze heeft hem erna ook op straat gezet.
Hij zit nu in een rusthuis en ik heb sinds 10 jaar geen contact meer met hem, mijn oudere broer regelt de rekeningen en daar heb ik ookal geen 30 jaar meer contact mee
of die vrouw nog leeft weet ik niet wel dat zij toen ze bij mijn vader was 3 huizen gekocht heeft,tenslotte van geld van mijn moeder waar wij recht op hadden, van de 3 eigendommen die mijn ouders hadden is er nog 1 over
nu was de vraag kan ik mijn deel opvragen,en wat met al het geld dat weg is,dat tenslotte diefstal is tegenover mij en mijn 2 broers
mijn vader zijn kosten in het rusthuis worden betaald door zijn huishuur van dat ene huis dat nog over is en van zijn pensioen
ik denk niet dat er nog geld over is, alleen het huis
mijn ouders waren wel getrouwd met gemeenschap van goederen en langstlevende
ik vrees dat ik alleen niet het recht heb om te vragen om het huis te verkopen,alhoewel ik het geld zou kunnen gebruiken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 nov 2011 12:11

nu was de vraag kan ik mijn deel opvragen,en wat met al het geld dat weg is,dat tenslotte diefstal is tegenover mij en mijn 2 broers
In principe kunt u dat, maar:

1. wat werd er aangegeven in de successieaangifte n.a.v. het overlijden van uw moeder (40 jaar geleden werden er dikwijls geldsommen "vergeten" aan te geven..): wat er niet in staat kunt u alleszins niet vorderen.
2. aangezien het geld er niet meer is zie ik niet in hoe jullie dat nog kunnen recupereren

Normaal gezien hadden jullie als kinderen destijds niet mogen tekenen voor de vrijgave van de gelden zonder dat moeders helft op jullie naam werd geblokkeerd (met vruchtgebruik voor uw vader).

"van de 3 eigendommen die mijn ouders hadden is er nog 1 over"
Onduidelijk. Indien die eigendommen gezamenlijk bezit waren van jullie ouders dan kon jullie vader die niet zonder jullie toestemming verkopen aangezien jullie voor de helft mede-eigenaar waren (geen enkele notaris zou een akte van verkoop verlijden zonder toestemming); mogelijkerwijze waren de huizen van jullie vader alleen, maar dan zaten ze niet in de erfenis van moeder en kon hij er vrij over beschikken.

Indien de woning die er nu nog is de gezinswoning is kunnen jullie geen verkoop ervan eisen zonder akkoord van vader.

MAAR:
ik lees ook: "mijn ouders waren wel getrouwd met gemeenschap van goederen en langstlevende"[/b]
Indien uw vader alles erfde als "langstlevende" (is dat wat u bedoelt want onduidelijk) dan hebben jullie nog niets geërfd"!!!!!! En dan is uw vader vrij alles op te doen. Dan moeten jullie wachten tot overlijden vader alvorens te erven. Dan valt er nu nog zeker niets op te eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”